Vervolg campagne Fietsmodus van start
Veel jongeren lezen en schrijven berichtjes tijdens het fietsen en kijken regelmatig Youtube-filmpjes op de fiets. Smartphonegebruik speelt een rol bij 1 op de 5 fietsongelukken waar een jongere bij betrokken is. Daarom is het ministerie gestart met het vervolg van de campagne Fietsmodus 'Fiets op. Modus aan. Blijf offline in het verkeer.'
Fietsmodus-app
Om ‘smartphonevrij’ fietsen te stimuleren is er de Fietsmodus-app. Deelnemers kunnen via deze app punten verdienen wanneer ze hun telefoon niet gebruiken als ze op de fiets zitten. Met de gespaarde punten maken ze kans op een prijs.
Het ministerie wil samen met andere partijen, zoals regionale partners en telecomproviders, ervoor zorgen dat jongeren hun smartphone niet gebruiken terwijl ze op de fiets zitten. Daarom is het ministerie ook een samenwerking aangegaan met Stichting T-Butterfly.
Tommy-Boy
Deze stichting wordt gedragen door Michael Kulkens. Zijn 13-jarige zoon is in 2015 omgekomen bij een verkeersongeval. Zoon Tommy-Boy was met zijn telefoon bezig toen hij fietsend een kruispunt overstak. Kulkens zet zich sindsdien in voor het verspreiden van de boodschap op middelbare scholen dat fietsen en smartphones niet samengaan.
In samenwerking met Michale Kulkens is een film over het verhaal van Tommy-Boy gemaakt. De film kan bijdragen aan bewustwording onder jongeren, omdat zij zich met Tommy-Boy kunnen identificeren. De film wordt breed ingezet: onder andere op scholen (in lessen en bij Fietsmodus-acties), op social media en op websites van maatschappelijke partners.
Aandacht op de weg
Ook de campagne ‘ONderweg ben ik OFFline’ is weer van start gegaan. Net als op de fiets leidt het af om tijdens het rijden video’s te bekijken, berichten te lezen of te schrijven. Dat zorgt voor verminderde aandacht voor de verkeerssituatie en vertraagt het reactievermogen van de bestuurder. Het doel van de campagne is om minder automobilisten social media te laten gebruiken tijdens het rijden.
De campagnes 'Fietsmodus' en 'ONderweg ben ik OFFline' maken deel uit van de brede campagne 'Aandacht op de weg'. De campagne bestaat onder meer uit radiospotjes, tv-reclames, banners, attentieborden, posters en de app Fietsmodus.