Wegenwacht neemt 30 elektrische bussen in gebruik
De wegenwacht zet ook in op elektrisch vervoer en neemt elektrische bussen in gebruik. Dit jaar gaan er 30 elektrische wegenwacht-bussen de weg op. Het gaat om de VW ID.Buzz. De wegenwacht wil dat in 2025 de vloot van voertuigen 25% minder CO2 uitstoot dan in 2019, en in 2030 wil de ANWB Wegenwacht volledig emissievrij zijn. De inzet van elektrische voertuigen is hier een belangrijk onderdeel van.
Voor de inrichting van de bus is gekozen voor lichtgewicht materialen. De bus is voorzien van een universeel reservewiel, meerdere accu's en een starthulpinstallatie om de lege accu van een gestrand voertuig te kunnen opladen. In totaal is er ongeveer 600 kilo aan matereel aan boord. De actieradius van de bus is ongeveer 250 kilometer. Mocht dat niet genoeg blijken, dan kan achter het voertuig een zogenoemde charger worden meegenomen, waarmee de wegenwacht een stilgevallen elektrische auto op locatie kan bijladen.
Ook investeert de ANWB in de eigen laadinfrastructuur, zo komen er 15 laadpunten bij, als eerste bij de wegenwacht in Amsterdam, Den Haag-Ypenburg en Utrecht. De ANWB heeft overigens al ervaring met elektrische hulpverleningsvoertuigen: al sinds 2011 rijdt er een elektrisch voertuig op Schiphol. In 2016 begon de wegenwacht met het inzetten van e-bikes in de grote steden. Ook beschikt de wegenwacht over drie voertuigen op waterstof en drie elektrische motoren.