donderdag 18 november 2010
Het spoorlijntje tussen Kampen en Zwolle moet vertramd worden. Op de uitgeschreven concessie is slechts door twee partijen gereageerd.
Een reden kan zijn dat de vervoersbedrijven niet willen investeren in nieuwe trams als ze slechts voor zes jaar zekerheid krijgen; de investering is dan nog niet terugverdiend.
Slechts twee partijen
Alleen Connexxion en Syntus hebben zich als gegadigden aangemeld, terwijl op andere concessies vaak door vier tot zes partijen wordt geboden. De provincies Flevoland en Overijssel zeggen nu meer tijd nodig te hebben om te bekijken we de bussen in Noordwest-Overijssel én het Kamperlijntje (dat in 2013 moet worden omgebouwd tot tramlijn) kan laten rijden.
Te weinig zekerheid om te investeren
Dat zo weinig partijen gereageerd hebben kan liggen aan het feit dat de vertramming een complicerende factor is. De vervoersmaatschappijen moeten het materiaaal nieuw aanschaffen en hebben geen zekerheid dat ze over zes jaar een verlening van de concessie krijgen.
Langere concessietermijn
Een langere concessietermijn zou dit probleem kunnen ondervangen, hebben de vervoersmaatschappijen naar voren gebracht. De provincies stellen hun besluit nog even uit, begin volgende maand hopen zij een oordeel te kunnen geven.
Terug naar overzicht nieuws >>>