Zijn gemeenten goed voorbereid op e-autos?
De top 4 is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. Schiermonnikoog staat op nummer 1 met daarachter Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. De drie grootste steden doen het goed, terwijl Utrecht niet in de top 10 te vinden is.
Doorkijk naar 2025
De opvallendste daler van de lijst is Zoetermeer, dat vorig jaar nog op plek 30 stond maar nu naar plek 251 is gegaan. In deze gemeente heeft de groei van het openbare laadnetwerk niet in de pas gelopen met het toenemende aantal elektrische voertuigen. Eindhoven, Tilburg, Groningen en Almere, staan allemaal relatief laag in de ranking. Alle vier zijn ze nauwelijks van plek veranderd en dus is te concluderen dat deze gemeenten nog werk aan de winkel hebben.
Voor de benchmark is de toekomstige openbare laadbehoefte van bewoners in beeld gebracht. Door de dekking van het bestaande openbare laadnetwerk naast de toekomstprognose te leggen wordt in beeld gebracht in hoeverre gemeenten zijn voorbereid op de toekomstige vraag naar laadpalen in de openbare ruimte.
Randvoorwaarde
De meeste autofabrikanten brengen op korte termijn een breed scala aan elektrische voertuigen op de markt. Dit zorgt ervoor dat het aantal elektrische personenvoertuigen jaarlijks meer dan verdubbelt. Openbare laadinfrastructuur is een belangrijke randvoorwaarde voor een verdere opmars. Gemiddeld 70 procent van de Nederlanders beschikt niet over een eigen parkeergelegenheid en parkeert in de openbare ruimte.
De uitkomsten van de benchmark 2019 zijn per gemeente op digitale kaart te bekijken via deze link. Daarin is ook een doorkijk naar 2025 gegeven.