Zorgen om veiligheid ondanks daling verkeersdoden

maandag 29 april 2013
timer 3 min
Ondanks de lichte daling van het aantal verkeersdoden in 2012 blijven de SWOV en ANWB zich ernstige zorgen maken over de ontwikkeling van de verkeersveiligheid. Er is volgens hen meer actie nodig om de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020 te halen. 

Zorgen om veiligheid ondanks daling verkeersdoden

Nog steeds veel te hoog

Minister Schultz van Haegen denkt dat die doelstelling wel haalbaar is. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat blijkt dat er in het afgelopen jaar 650 mensen omgekomen zijn in het verkeer, elf minder dan in 2011. Dat aantal is nog altijd veel te hoog, meent de ANWB. Bovendien neemt het aantal verkeersgewonden al jaren toe van 16.00 in 2006 naar 20.000 in 2011.

Onvoldoende


De ANWB dringt in een reactie op de cijfers bij minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan om met een plan te komen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. De huidige maatregelen zijn volgens de ANWB onvoldoende. “Verkeersongevallen veroorzaken veel leed. Daarnaast kost dit maatschappij 12 à 15 miljard euro”, aldus de bond.

Verkeersmonitor


De SWOV deelt de zorgen van de ANWB. Bij de publicatie van de Verkeersmonitor veiligheid 2012 eerder dit jaar sprak de SWOV ook al ongerustheid uit over ontwikkeling van de verkeersveiligheid in Nederland. De Verkeersmonitor is gebaseerd op cijfers uit 2011 en bevat naast ook cijfers over ernstig verkeersgewonden.

Gewonden

In de recente cijfers van het CBS en Rijkswaterstaat zitten alleen aantallen verkeersdoden. In het najaar komt Schultz van Haegen met cijfers over ernstige verkeersgewonden over 2012, zo laat ze weten in een brief aan de Tweede Kamer. Ze heeft daarvoor de ziekenhuisgegevens nodig en die komen pas in het najaar. Ook is afgesproken dat ze een deel van de gegevens krijgt van Ambulancezorg Nederland ten behoeve van verkeersveiligheidsonderzoek. De meeste verkeersdoden in 2012 (60 procent) vielen op gemeentelijke wegen. Op provinciale wegen kwam 21 procent van het totale aantal slachtoffers om het leven, op wegen onder beheer van waterschappen 3 procent en op de rijkswegen 16 procent.

Wegtypen

Op wegen met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur steeg het aantal verkeersdoden van 53 naar 87. Het aantal dodelijke slachtoffers op Rijkswegen nam toe van 67 naar 90. Op 100-kilometerwegen steeg het aantal van 14 naar 27, op 120-kilometerwegen van 28 naar 39. Op wegen waar 130 gereden mag worden kwamen 2 mensen om. Op 15-kilometerwegen viel het afgelopen jaar geen enkele dode. Een jaar eerder waren dat er nog 5. De meeste verkeersdoden het afgelopen jaar waren bestuurders of passagiers in personenauto’s. In 2012 waren dat er 232, in 2011 ging het om 231 mensen. Met aantal fietsers dat omkwam in het verkeer bleef met 200 gelijk. Het aantal voetgangers daalde van 74 in 2011 naar 68 in 2012.

Maatregelen

Minister Schultz van Haegen wil de snelwegen veiliger maken met maatregelen uit de programma’s Meer Veilig 2 en 3. Meer veilig 2 loopt nog tot 2014 en heeft een budget van 54,3 miljoen euro. Het programma Meer Veilig 3 wordt vanaf 2015 uitgevoerd. Hiervoor is 40 miljoen euro beschikbaar. Met die gelden moet het rijkswegennet uiterlijk in 2020 op het niveau van 3 RPS (Road Protection Scores) komen. RPS is een uniform Europees systeem om de veiligheid van wegen vast te leggen. De minister is verder van plan om samen met decentrale overheden en maatschappelijke partners maatregelen te nemen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren.