De J.J.P. Oudweg en W.M. Dudokweg in Heerhugowaard zijn recentelijk opnieuw ingericht als gebiedsontsluitingswegen met een maximale snelheid van 30 km/u (GOW30). Een belangrijk aspect van deze herinrichting was het aanbrengen van rode fietsstroken om de veiligheid voor de fietsers te verhogen. Vanwege de duurzaamheidsambities van de gemeente Dijk en Waard, werd gezocht naar een innovatieve en milieuvriendelijke oplossing. Deze oplossing werd gevonden in de producten van Triflex.
Duurzame herinrichting J.J.P Oudweg en W.M. Dukoweg
De uitdaging
De J.J.P. Oudweg en W.M. Dudokweg in Heerhugowaard werden heringericht naar een gebiedsontsluitingsweg 30km/h (GOW30), waar de fietser ruim baan heeft om door te fietsen. Om de fietsers de ruimte te geven en de veiligheid te vergroten, was de wens om de fietsstroken te voorzien van een rode kleur. Vanuit duurzaamheidsoogpunt wilde de gemeente Dijk en Waard deze herinrichting niet uitvoeren op de gebruikelijke manier, door middel van een rode deklaag met blanke bitumen, maar werd gezocht naar een duurzaam alternatief.
Weten hoe dit project is gerealiseerd? Bekijk dan de video! https://youtu.be/rWhkC48S--w
De oplossing
In plaats van de standaard rode deklaag met blanke bitumen, is hier gekozen om gebruik te maken van de Triflex Preco Cryl Reibeplastic 2K. Dit is een oppervlaktecoating welke bij uitstek geschikt is voor locaties die zwaar worden belast en waar een hoge slijtvastheid gewenst is. Tevens is het voordeel van het toepassen van een oppervlaktecoating op het zwarte asfalt dat er niet afzonderlijk een fietspad in rood asfalt hoeft te worden gerealiseerd. Door het toepassen van een coating op het asfalt, ontstaat er een homogene deklaag, wat zorgt voor minder naden. Naden kunnen leiden tot ongewenste schadebeelden en reparaties. Deze worden dus voorkomen. Een duurzame oplossing dus!
Het proces
Trackline B.V. heeft de oppervlaktecoating aangebracht. Zij zijn al jaren een gespecialiseerde verwerker van onder andere de Triflex Preco Cryl Reibeplastic 2K. Zij hebben de coating in verschillende stappen aangebracht. Ze zijn begonnen met het reinigen en stralen van de ondergrond. Vervolgens hebben ze het geheel afgeplakt en de Triflex Proco Cryl Reibeplastik gemengd en aangebracht met een wisser. Na het verwijderen van de tape, kon het fietspad in gebruik worden genomen! Door de snelle applicatie- en uithardingstijd van het systeem, kon de weg snel en zonder onnodige overlast weer worden geopend.
Het resultaat
Het resultaat is een duurzame, slijtvaste afwerking met een lange levensduur, de juiste stroefheid voor fietsers en een duidelijk contrast met het overige wegdek.