Altijd licht op de fiets
Door: Gertjan Hanckmann
Hoe stimuleer je het gebruik van fietsverlichting?
Bewustwording is hier dus niet voldoende om een gedragsaanpassing te bewerkstelligen. Daarom hebben wij, Kragten en Shift Gedragsverandering, onze Light it Up campagne met name gericht op het bieden van goede reminders en het gemakkelijk maken van het gewenste gedrag. Uit onze metingen blijkt dat er geen verschil bestaat tussen de acties op straat waar een goed gesprek is gevoerd en de locaties waar we simpelweg een hoop lampjes beschikbaar stelden. Dat bevestigt het idee dat het niet om de bewustwording gaat, maar om het gemakkelijker maken om het juiste gedrag te vertonen. Maar is dat dan de structurele duurzame oplossing? Dat verschillende organisaties onder verschillende campagneslogans ieder jaar vele promotieteams de straat opsturen, grote hoeveelheden lampjes uitdelen die na een paar maanden weer worden weggegooid, een bescheiden resultaat boeken en volgend jaar weer opnieuw beginnen?
Naar een duurzame verbetering van de fietsveiligheid
Ik denk dat het tijd is voor een structurele verandering. Als we blijven doen wat we altijd deden krijgen we immers wat we altijd kregen. Dat zet ons aan het denken: zit deze verandering in het gedrag of in de techniek? Waarom rijdt bijna iedere automobilist nu wel met verlichting? Niet omdat ze braaf hun verlichting aanzetten, nee dat is opgelost door de autofabrikant. Waarom kan de fiets- of verlichtingsfabrikant dit niet oplossen, bijvoorbeeld met verlichting die altijd werkt, die niet zo snel kapotgaat en die geen batterijen nodig heeft? Of is dit nu te makkelijk bedacht?