Hoe het de auto-industrie in 2020 verging
RAI Vereniging en BOVAG voorzagen eind 2019 een verkoopaantal van maar liefst 425.000 nieuwe auto’s voor 2020. Daarbij zou meer dan 10 procent van de nieuw-verkochte auto’s een elektrische auto zijn. Het mag geen verrassing heten dat al die prognoses, voornemens en voorspellingen in 2020 het raam uit konden. Hoe ging het met de auto-industrie in 2020?
Door Richard de Jong
De prognose versus de realiteit
Als er één jaar is waarin de voorstellingen en de realiteit zo ongeveer haaks op elkaar zouden komen te staan, dan is het 2020. De autoverkoop zou stijgen, waarbij de elektrische auto alle verkooprecords zou verbreken. Dit kwam niet uit; sterker nog, de verkoopcijfers gingen massaal in het rood.
Dat begon overigens al vroeg en daar zijn twee verklaringen voor. De corona-uitbraak in Wuhan betekende dat veel in China gefabriceerde onderdelen vertraagd geleverd werden. Want daarvoor kunnen autoproducenten niet verder met hun productie. De andere reden is de economische onzekerheid waardoor luxere aankopen uitgesteld, en daarna afgesteld, worden, waardoor de vraag naar auto’s al op een vroeg moment afnam in Europa.
Wat hieraan toegevoegd moet worden, is dat de economische neerwaartse trend niet begonnen is in maart of april maar eerder; al in januari 2020 liet de economie een dip zien en vielen de autoverkopen tegen. Hoe zit het nou eigenlijk met de precieze cijfers? Die hebben we en ze zijn niet goed.
De cijfers voor de autoverkopen in 2020 in Europa
Al in de eerste drie maanden van 2020 kunnen we zien wat de invloed was van de matige economische situatie plus de coronamaatregelen. En dat heeft vooral betrekking op de maand maart, normaal gesproken de topmaand voor de autodealers.
Waar er in maart 2019 bijna 1.8 miljoen auto’s verkocht werden in Europa, werden er in maart 2020 minder dan de helft verkocht: slechts 870.300. Voor het eerste kwartaal was er een afname van maar liefst 25 procent; er werden iets meer dan 3 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd in de eerste drie maanden van afgelopen jaar.
April was een mokerslag voor veel bedrijven in de auto-industrie. De terugval van 55 procent in maart was heftig, maar er was hoop op verbetering. Die kwam niet in april en de cijfers kelderden met maar liefst 76 procent ten opzichte van april 2019. En daar hield het niet mee op. In mei 2020 nog altijd 52 procent minder, in juni klokten we een minus 22 procent om in juli op -6 procent uit te komen.
Augustus 2020 was opnieuw dramatisch slecht met minus 19 procent. Pas in september 2020 werden de cijfers voor het eerst positief; 3 procent meer verkochte auto’s dan in september 2019. In het vierde kwartaal doken de cijfers weer het rood in omdat veel dealers de deuren nog altijd gesloten moesten houden en ook veel consumenten hun inkomen zagen opdrogen.
Hoe verging het de auto-industrie in Nederland?
RAI Vereniging en BOVAG voorzagen in 2019 dus nog 425.000 autoverkopen voor 2020, met een marktaandeel van 10 procent voor de elektrische auto. In 2020 werden in Nederland 356.000 nieuwe auto’s verkocht, wat een afname is van maar liefst 20 procent. Het marktaandeel voor de elektrische auto werd daarentegen geen 10 procent, maar steeg door naar maar liefst 20 procent.
De daling voor het aantal verkochte auto’s is niet uitsluitend te wijten aan de coronamaatregelen. Een andere reden voor de fikse daling, vooral in het eerste kwartaal van 2020, zijn de verkoopcijfers in december 2019. Veel kopers hebben aan het einde van 2019 een nieuwe auto aangeschaft om nog gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen. Ook hebben veel autofabrikanten juist in die maand de milieuvriendelijke modellen in de aanbieding gegooid om hun uitstoot doelstellingen te halen.
In december was er ook een duidelijke interesse in de volledig elektrische auto. Voor de modellen die vóór 1 januari 2020 gekocht werden, werd namelijk een bijtelling van 8 procent over de eerste € 45.000 gerekend. Voor modellen die na deze datum gekocht zijn, geldt een percentage van 12%. procent. Aldus viel bijna 75 procent van alle verkochte auto’s in Nederland in de maand december in de categorie van de elektrische auto.
En dit jaar?
RAI Vereniging en BOVAG voorspellen dat het aantal verkochte auto’s in Nederland de 400.000 gaat halen in 2021. Maar veel van de redenen voor de teruglopende autoverkopen in 2020 gelden ook dit jaar nog steeds:
- Er wordt minder gereden (geen vakanties, minder woon-werkverkeer door thuiswerken).
- Lockdown zorgt voor een lager gemiddeld aantal kilometers.
- De productie van auto’s zelf is beperkt (beperkte capaciteit, coronamaatregelen)
- De consument investeert minder in economisch onzekere tijden.
- Dealers moeten (regionaal of landelijk) de deuren gesloten houden en mogen de showroom niet gebruiken.
Investeringen in de elektrische en zelfrijdende auto
Volkswagen trok de aandacht met de aankondiging medio 2020 dat het concern maar liefst 73 miljard euro in elektrische auto’s gaat investeren. De belangrijkste investeringen worden gedaan om meer (betaalbare) modellen op de markt te brengen, de kennis en mogelijkheden te verbreden en efficiëntere systemen te ontwikkelen om zo het elektrisch rijden meer in de spotlichten te krijgen.
En de zelfrijdende auto? Amazon nam onder andere Zoox over en lijkt daarmee ook brood te zien in de zelfrijdende taxi. Ook sloegen Waymo en Volvo de handen ineen voor autonome taxi’s: Volvo fabriceert de auto’s en het zusterbedrijf van Google ontwikkelt de software. Verder was het stil rondom autonoom rijden. Uber heeft zelfs de complete afdeling gesloten die werkte aan de ontwikkeling van de autonome auto: te duur, te lastig en verlies in het geloof dat dit op korte termijn een haalbare kaart is die zichzelf terugbetaalt.
Tot slot
Het kan erop lijken dat de technologische ontwikkelingen tot stilstand komen. Tegenvallende verkoopcijfers, minder geld om te investeren, minder volk op de vloer. Toch is het tegendeel waar, want 2020 is een eyeopener geworden voor auto-industrie én consument. De autobranche ging terug naar de tekentafel, zoals altijd het geval is op het moment van een crisis.
Bestaande plannen werden geëvalueerd, er werd gekeken naar nieuwe technologieën en oplossingen voor de bestaande uitdagingen. Dat schept een toekomstperspectief dat veel rooskleuriger is, alhoewel wellicht niet direct voor 2021. Het jaar 2020 was een rampjaar voor de auto-industrie, de consument en de economie, maar het is tevens het jaar geweest waarin veel mensen besloten hebben dat het anders kan en moet. Nu is het een kwestie van een nieuwe route uit te zetten, iets waar de auto-industrie al maanden mee bezig is.
Het volledige artikel is hier terug te vinden.