'Nieuwe vrachtauto's uitstootvrij in 2040'
Op initiatief van Nederland hebben op de klimaattop in Glasgow elf landen afgesproken dat vanaf 2040 alle nieuwe vrachtwagens en bussen uitstootvrij moeten zijn. Behalve Nederland hebben ook het Verenigd Koninkrijk, Canada, Chili, Nieuw-Zeeland, Turkije, Uruguay, Oostenrijk, Denemarken, Finland en Noorwegen dit afgesproken.
Volgens het initiatief moet in 2030 30 procent van alle nieuw verkochte vrachtwagens en bussen geen CO2 meer uitstoten. In 2050 moeten alle vrachtwagens en bussen die nog wel CO2 uitstoten van de weg zijn verdwenen. De elf landen gaan beleid maken hoe deze doelstellingen te halen. Zij zullen daarbij samenwerken, kennis uitwisselen en jaarlijks rapporteren over de voortgang.
Staatssecretaris Van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat: "Deze overeenkomst is een mooi begin. We hebben in het klimaatakkoord al afgesproken al het wegverkeer in 2050 schoon te willen hebben. Het is belangrijk om dat samen met andere landen te doen, zodat de markt zich sneller ontwikkelt." Van Weyenberg roept andere landen op zich bij het initiatief aan te sluiten.
Volgens het ministerie van Infrastructuur zijn elektrische vrachtwagens nu nog te duur en zien veel transportbedrijven de overstap daarom niet zitten. Er wordt daarom gewerkt aan een regeling voor subsidies voor een elektrische of waterstofvrachtauto.
Ambitieus en haalbaar
Auke Hoekstra, onderzoeker elektrische mobiliteit aan de TU Eindhoven: "Dit is een ambitieus, maar haalbaar scenario. Ik roep al vijf jaar dat elektrische trucks vanzelfsprekend zullen worden, maar het is mooi om te zien dat het nu ook door de Nederlandse regering wordt gezegd."
Volgens Hoekstra heeft de komst van elektrische trucks grote consequenties voor de laadinfrastructuur in Nederland. Elektrische vrachtwagens hebben veel grotere accu's dan elektrische auto's en om die enigszins snel op te laden heb je dan ook veel meer elektriciteit nodig.
"Qua techniek lukt dat wel, maar voor netbeheerders wordt het best wel lastig om op bijvoorbeeld verzorgingsplaatsen voor vrachtwagens voldoende laadcapaciteit te installeren. Gelukkig loopt Nederland voorop in het ontwikkelen van laadinfrastructuur."