Ruim 300.000 e-auto's geregistreerd in Nederland
Het gaat hard met het aantal elektrische auto's op de weg, blijkt uit de cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datacenter RDC. Per 1 september stonden voor het eerst meer dan 300.000 elektrische personenauto’s (EV’s) in Nederland geregistreerd, een verdrievoudiging ten opzichte van 2,5 jaar geleden. Op 1 januari 2020 waren dit er namelijk nog geen 108.000. Maar stimuleringsbeleid blijft nodig om de groeicijfers voort te zetten.
Op 1 september 2022 telde het Nederlandse wagenpark bijna 9,2 miljoen personenauto’s. Daarvan had 79 procent een benzinemotor, oftewel 7,2 miljoen stuks. Eerder dit jaar dook het aantal diesels voor het eerst sinds begin deze eeuw onder de grens van 1 miljoen: op 1 september stonden iets minder dan 950.000 geregistreerd, wat ruim 10 procent van het totale wagenpark is. Het totale aantal elektrische personenauto’s bedroeg begin september 303.348, terwijl dat er op 1 januari 2020 nog geen 108.000 waren. Daarnaast zijn er nu bijna 600.000 auto’s met een zogenoemde hybride aandrijving -al dan niet met een stekker- en dat zijn er bijna twee keer zoveel als ruim 2,5 jaar geleden.
Markt groeit door
Een positieve ontwikkeling is dat er steeds meer nieuwe merken en elektrische modellen op de Europese markt komen. Dat is ook te zien in de samenstelling van het wagenpark en het gevolg van grootschalige investeringen in zero emissie personenauto’s. Deze ontwikkeling is blijvend, waardoor het aanbod van modellen blijft groeien.
Tesla gaat nog altijd aan de leiding met een marktaandeel van zo'n 20 procent van alle elektrische auto’s, ruim 60.000 exemplaren op 1 september. Eén op de acht (12,5 procent) is een Volkswagen, iets meer dan 9 procent is een Hyundai en iets minder dan 8 procent is van Kia. Audi completeert de top-vijf met bijna 6 procent marktaandeel. De Tesla Model 3 is met een aandeel van 14 procent van alle elektrische voertuigen het populairst, gevolgd door de Kia Niro met ruim 6 procent en de Hyundai Kona met 5,5 procent. De Volkswagen ID.3 is goed voor 5,3 procent marktaandeel en 4,3 procent is een Renault Zoe.
Stimuleringsbeleid blijft nodig
De groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland in de afgelopen jaren in belangrijke mate te danken geweest aan het stimuleringsbeleid. Deze voordelen worden elk jaar verder afgebouwd en na 2025 is er zelfs helemaal geen beleid voor EV’s voorzien. Daardoor vlakt de ingroei van EV’s volgens de verwachtingen af. Tegelijkertijd heeft het kabinet de ambitie dat in 2030 100 procent van de nieuwverkopen elektrisch is.
Om de klimaatdoelen voor de mobiliteitssector in beeld te houden én te werken aan een gezond tweedehands aanbod van EV’s voor Nederlanders, blijft ook na 2025 gericht EV-beleid nodig voor zowel de zakelijke als particuliere markt, verwachten BOVAG en RAI Vereniging. Besluitvorming hierover wordt in het voorjaar van 2023 verwacht. BOVAG en RAI Vereniging hebben samen met de ANWB, Stichting Natuur & Milieu en VNA een autobelastingenplan gemaakt dat de klimaatdoelen haalbaar én betaalbaar binnen bereik brengt.