Wandelen langs water? Opletten!
Wie vindt het nou niet heerlijk om langs water te wandelen? Er lopen dan ook genoeg mensen over deze flaneerroute met wijds uitzicht aan de rand van een dichtbebouwde woonwijk. Toch vragen we graag uw aandacht voor de volgende verbazingwekkende details in het ontwerp.
Op foto 1 is te zien dat er langs de weg een fietspad en een voetgangersstrook is met grijsbruine klinkers. Als je op de voetgangersstrook loopt, word je automatisch geleid naar de opstaande rand in grijs natuursteen waar je verder langs het water kunt lopen (zie de rode pijl op foto 1) en de detailfoto (foto 2). Als je goed ter been bent is dat geen probleem. Maar om met een rolstoel of kinderwagen ‘op’ het rechterdeel van het wandelpad te komen, is heel lastig vanwege de combinatie met de opstaande rand, het schuin omhoog lopen van het pad en het feit dat je een ‘draai’ moet maken. Het alternatief is dat je met de rolstoel of kinderwagen over het fietspad ‘loopt’. Dat is echter een ongewenste situatie, want fietsers rijden daar snel en in veel gevallen ook naast elkaar.
Foto 1: voetpad loopt naar verhoogd pad in grijs natuursteen langs water
Foto 2: detail overgang voetpad naar verhoogd voetpad
Loop je wat verder over de verhoogde wandelroute langs het water dan kom je langs een enorme rij banken. Op de foto (foto 3) zitten daar geen mensen. Maar als die er wel zouden zitten, kun je er nauwelijks meer langs. Al helemaal niet met diezelfde rolstoel of kinderwagen. De banken zelf zijn overigens oncomfortabel om op te zitten vanwege de ijzeren spijlen die in je lijf prikken (en die in de zon ook te heet worden om te zitten).
Foto 3: banken langs het water met nauwelijks ruimte om te lopen als mensen er zouden zitten.
Wij vermoeden overigens dat er niet samengewerkt is bij het ontwerpen van de route op foto 1 en de route op foto’s 2 en 3. Bij de route op foto 1 is er sprake van een apart laaggelegen voetpad naast het fietspad en de grijze verhoging ligt schuin, zodat je er sowieso niet kunt lopen. Ook gaat ineens het roze fietspad over in een grijs fietspad.
Om te zorgen dat dit soort prachtige routes qua beleving ook daadwerkelijk door iedereen goed gebruikt kunnen worden, pleiten wij consequent voor ‘Design for all’. Bij dit principe hou je bij het ontwerpen van de openbare ruimte altijd de meest kwetsbare doelgroepen in het achterhoofd. Vaak betekent dat dat een plek of route logischer en vaak ook ruimer wordt vormgegeven. Hierdoor wordt hij automatisch aantrekkelijk en comfortabel voor álle gebruikers.
Over de auteurs
In Opletten! nemen Kyra Kuitert en Rosemarie Maas, auteurs van ‘Prettige Plekken, Handboek Mens & Openbare ruimte’, u mee naar onduidelijke, onveilige of zelfs pijnlijk-grappige verkeerssituaties. Plekken, waarbij iedere willekeurige passant zich afvraagt wat hier nou precies de bedoeling is.
Kyra en Rosemarie analyseren vanuit Bureau KM plekken in d openbare ruimte vanuit het oogpunt van de gebruiker. In hun visie op mobiliteit staan naast verkeersveiligheid ook aantrekkelijkheid en het bieden van comfort voor wandelaars, fietsers en mensen met een beperking centraal.
Bekijk een filmpje van de situatie.
Dit artikel staat in MobiliteitsPlatform #4, 2022. Wilt u het hele magazine online lezen? Klik hier.