Traffic-Care verzorgt op locaties waar problemen zijn met verkeersveiligheid voor overstekende fietsers en voetgangers Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen met signaleringsinstallaties en detectieverlichting. In Etten-Leur deed Traffic-Care tot tevredenheid van de gemeente al vijf projecten. De meest uitdagende daarvan was de grote rotonde bij de Rode Poort in Etten-Leur.
Goede aanvulling op verkeersveiligheid
Kitty van Baren is adviseur Verkeer en Vervoer bij de gemeente Etten-Leur. Ze vertelt over de complexe situatie bij de grote rotonde van de Rode Poort: “Het is een rotonde tussen gebiedsontsluitingswegen die direct aan een winkelgebied en het centrum grenst. Het is de toegang tot de parkeergarage in het centrum en ook het busstation sluit aan op de rotonde. Tenslotte is er ook nog een fietsroute uit twee richtingen. Daardoor is er aan één kant een fietsoversteekplaats in twee richtingen. Dat betekent fietsverkeer in twee richtingen en zeker in de avondspits hield niet iedereen daar rekening mee. Het leidde in het verleden tot ernstige verkeersongevallen. Verkeerskundig konden we echter weinig met het ontwerp omdat het aan alle richtlijnen voldoet. Ook het vervangen van de oversteek in twee richtingen door een eenrichtingsoversteek was geen optie. Fietsers zijn namelijk moeilijk te sturen en blijven in twee richtingen oversteken omdat de fietsroute daar wel in twee richtingen doorloopt.”
De gemeente besloot daarom in 2022 de installatie van Traffic-Care aan te brengen met lampjes in de rijbaan en met thermische detectiecamera’s voor zowel voetgangers als fietsers. “Daardoor gaan lampjes branden zodra een fietser of voetganger in beeld komt en is het onmogelijk voor een automobilist om ze over het hoofd te zien.”
De oplossing beviel zo goed dat de systemen van Traffic-Care inmiddels al op vijf locaties in Etten-Leur zijn toegepast en aan een zesde wordt gewerkt. Van Baren vertelt waarom de gemeente enthousiast is over het systeem: “Het is een hele goede ondersteuning voor de verkeersveiligheid. Natuurlijk moet een verkeerssituatie er niet afhankelijk van zijn, maar het is wel een goede aanvulling.”
Nieuwe uitdagingen
Ondertussen ziet directeur Stan de Lie van Traffic-Care al nieuwe uitdagingen: “De gemiddelde snelheid van fietsers was 10 tot 15 jaar geleden 10 tot 12 kilometer per uur, nu is dat 20 tot 25. Dat betekent dat we onze detectieafstanden moeten aanpassen. Daarom zijn we onlangs gestart met intelligente radardetectie. Daarmee detecteren we fietsers op 60 tot 80 meter afstand. Dat is veel verder dan de 20 tot 25 meter van de thermische detectie. De intelligente radar stelt vervolgens de snelheid van elke individuele gebruiker vast en geeft een ‘expected time of arrival’. Wij zetten dan 5 tot 7 seconden voor aankomst bij de oversteekplaats de lampen aan."