Veilig naar school met de lopende schoolbus

maandag 23 september 2024

Foto: The Future Mobility Network

Veel ouders brengen hun kinderen naar school met de auto. Er gebeuren dan ook nogal eens ongelukken in schoolomgevingen, want kinderen en veel verkeer is geen goede combinatie. Dat moet anders, dachten Iris Ruysch en Ilse van Zeumeren van The Future Mobility Network. Wat als kinderen begeleid in groepen naar school kunnen lopen, waardoor de veiligheid wordt vergroot en kinderen meer beweging krijgen? Zij hielpen bij het ontwikkelen van een app om loopgroepen naar scholen mee te organiseren. “Het is duurzamer én ouders krijgen meer flexibiliteit in hun dagindeling”, vertelt Iris Ruysch.

In 2023 organiseerde EIT Urban Mobility (European Institute of Innovation and Technology) een samenwerkingsproject om de app ‘sCOOL2walk’ te ontwikkelen. The Future Mobility Network sprong hierop in en ontwikkelde alle vereisten en functionaliteiten voor deze app in een intensief cocreatieproces met kinderen, scholen en ouders. Zo werden alle behoeften en wensen op maat doorvertaald in de werking van de app. “Vaak wordt er voor verkeersveiligheid gefocust op het weren van bepaalde vormen van mobiliteit. Bij deze app wordt juist een oplossing geboden door een comfortabel, georganiseerd alternatief (lopen!) te faciliteren. We hebben de app al getest in 3 steden, namelijk Siggiewi (Malta), Riga en Barcelona. We zijn nu klaar om sCOOL2walk in Nederland te implementeren”, aldus Van Zeumeren. 

Impact autogebruik

In samenwerking met de TU Eindhoven hebben we tijdens de appontwikkeling en na de pilots de effecten en functionaliteiten getoetst. Ruysch vult aan: “Wat we tijdens het testen in de Europese steden zagen, is dat het autogebruik afnam. In Barcelona was dit 17%. Dit komt omdat er in deze stad al alternatieven zijn en de infrastructuur voor voetgangers behoorlijk goed is. In Riga nam het autogebruik met 50% af en op Malta zelfs met 100%. Daar wordt alles met de auto gedaan, dus dat is een geweldig resultaat.” De drie steden hadden allemaal een andere stedelijke omgeving en cultuur. “We zijn benieuwd hoe het in Nederland uitpakt.”

Data genereren

Volgens Van Zeumeren wordt lopen steeds meer centraal gesteld in allerlei programma’s en beleid. Daarvoor zijn data nodig als onderbouwing. “Deze data verkrijgen we door de app; we verkrijgen inzicht in alle (school)looproutes en knelpunten. Maar belangrijk is wel dat er geen sprake is van live tracking, de begeleider registreert in de app wanneer kinderen zich bij de groep voegen. Pas als iedereen veilig op school is aangekomen, dan krijgen de ouders een melding met een samenvatting: uw kind is op dit moment op die plek aangehaakt bij de groep en bij deze school aangekomen – met een tijdstip erbij.”

Verschillende leeftijden

In de app zijn profielen voor verschillende leeftijden ontwikkeld. “Voor de basisschoolleerlingen zijn de ouders degenen die hun kind in een loopgroepje inplannen. Alleen de begeleider die meeloopt geeft in de app aan of kinderen bij de groep zijn aangehaakt en of ze op school zijn aangekomen. De kinderen zelf kunnen dit niet doen”, aldus Ruysch. In de testfase bleek echter dat tieners zelf loopgroepjes wilden organiseren, zonder begeleider erbij. “Daarom hebben we het profiel voor de tienerleeftijd ook beschikbaar gesteld."