Aangepaste markering in Utrecht levert wisselende resultaten op
Op verschillende locaties in Utrecht zijn experimenten gehouden met een afwijkende snelfietspadmarkering. Zo werd er onder meer een doorgetrokken kantmarkering en een dubbele asmarkering met lange onderbroken strepen aangebracht.
Enquête en gedragsonderzoek
De proef werd begeleid door een gedragsonderzoek en enquêtes naar de beleving door fietsers. Zij vonden de hoeveelheid markeringen te veel. Vooral over de dubbele middenmarkering en de blauwe middenkleur nabij kruispunten zijn de meningen verdeeld. Jongeren vinden de nieuwe situatie wel veiliger, oudere fietsers vinden dat juist niet.
Onverwacht effect
De dubbele middenlijnen hebben een onverwacht effect. Scholieren, die vaak met zijn drieën naast elkaar fietsen, zouden minder uitwaaieren. De derde fietser blijft namelijk tussen de middenlijnen fietsen. De onderzoekers zouden graag zien dat de dubbele lijnen gehandhaafd worden, maar wel iets smaller.
Positief effect
Over het algemeen laten de enquêteresultaten een licht positief effect zien op de subjectieve veiligheid. Fietsers ervaren daarnaast minder stress, hebben minder zorgen over een botsing en hoeven minder uit te wijken voor tegemoetkomende fietsers. Automobilisten passen hun snelheid aan voordat zij het fietspad oversteken, zo blijkt. De fietsers vinden het zicht op het wegverloop van het fietspad overdag en in het donker beter geworden.
Bekijk hier het hele onderzoek van KeuzeWeg - Zeist en Loendersloot Groep.