Auto zonder roetfilter gewoon goedgekeurd
Bij dieselwagens met een bouwjaar vanaf 2011 is een roetfilter verplicht. Het niet aanwezig zijn van een roetfilter is in principe reden voor afkeur bij de jaarlijkse APK. Een Vandaag meldt echter dat dit gemakkelijk te omzeilen is.
Goedkoper
Bij problemen met het roetfilter is het vaak goedkoper om het roetfilter te laten verwijderen, vergeleken met het plaatsen van een nieuw roetfilter. Het binnenwerk van het roetfilter wordt dan weggehaald, zodat er alleen nog een leeg omhulsel aanwezig is, en de monteur past de software van de auto aan. Dit is sinds mei 2018 niet meer toegestaan, maar de meeste autobedrijven die Een Vandaag benaderde deden dit toch. Ook worden auto's zonder roetfilter meestal goedgekeurd bij de APK, omdat de keurmeester alleen de aanwezigheid van het roetfilter moet constateren, en aan de buitenkant niet kan zien of de binnenkant daadwerkelijk nog een filter bevat.
Controle volstaat niet
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Milieu): "De huidige APK-controle volstaat totaal niet. Dat blijkt wel uit de cijfers. We willen zo snel mogelijk een deeltjestest bij de APK en wegkantinspecties invoeren, maar daarvoor hebben we de apparatuur nog niet."