Automonteur vreest zelfrijdende auto
Dit blijkt allemaal uit de documentaire ‘De Autovakmannen’ die 9 februari in première gaat, waarin filmmaker Gwen Jansen de verkeersminister anderhalf jaar volgt. Tijdens een Europese Top van verkeersministers werd in 2016 afgesproken dat alle lidstaten al in 2019 gereed moeten zijn voor auto’s zonder bestuurder.
Ook worden andere mensen uit de autobranche gevolgd in de docu. Door technologische ontwikkelingen veranderen auto’s steeds meer in rijdende computers, waardoor ook de wijze van onderhoud en reparatiemogelijkheden veranderen. De branche ziet de zelfrijdende auto rap op zich afkomen.
Voordelen
Volgens minister Schultz van Haegen lost de zelfrijdende auto veel verkeersproblemen op. “Als auto’s met elkaar communiceren, benutten we de bestaande wegen beter en kan het verkeer beter doorstromen. Dat is goed voor onze economie”, zegt zij. Ook biedt het een positieve bijdrage aan verkeersveiligheid: bij ongeveer 90% van de ongelukken is er sprake van menselijk falen.
Verandering
Maar ook blijkt uit de documentaire dat de automonteurs het lastig hebben: zij staan door de ontwikkelingen voor een steeds grotere uitdaging. “Eigenlijk zie je dit in heel veel sectoren gebeuren. Door alle robotisering en automatisering verdwijnen er complete beroepsgroepen. Een aantal mensen doet er alles aan om voorop te blijven lopen en sommigen denken dat het allemaal zo’n vaart niet loopt. En wéér anderen zien hun toekomst in het autovak somber in”, aldus filmmaker Gwen Jansen.
De documentaire
De documentaire gaat 9 februari in première in CineMec in Ede en is vanaf 10 februari in meerdere bioscopen en filmhuizen te zien. De première vormt de landelijke aftrap voor een grootschalige bioscooptour ‘Wheels, guts & glory’ in Nederland.