Autonoom vervoer als "first & last mile"-oplossing in Singapore
Singapore, een kleine, dichtbevolkte stadstaat in Zuidoost-Azië: ruim 5,5 miljoen inwoners op zo’n 700 vierkante kilometer. De overheid heeft er een sterke visie op leefbaarheid en blinkt uit in verzorging van de openbare ruimte, die relatief schoon en zeer veilig is, met veel aandacht voor groen. “Waar veel Aziatische steden problemen hebben met de infrastructuur en mobiliteit, heeft Singapore nauwelijks files”, vertelt Van Boxtel. “Dit komt door een actief ontmoedigingsbeleid van privaat autobezit, dat simpelweg te duur is voor de meeste mensen. Het openbaar vervoer van metro’s, bussen en taxi’s biedt hier een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor.” In de zogenoemde ‘car-lite’ ambitie voor de toekomst van Singapore is dan ook een grote rol weggelegd voor openbaar vervoer: “Maar ook voor het stimuleren van actieve mobiliteit, dus fietsen en wandelen, én er is een grote rol voor zelfrijdende voertuigen voorzien.”
Mobility as a Service
Singaporese beleidsmakers zien vooral mogelijkheden voor autonoom vervoer binnen de Mobility as a Service-oplossing: “Dit past helemaal in de trend van de deeleconomie in Singapore. De zelfrijdende auto is pas interessant als deze de taxichauffeurs kan vervangen. Autonoom vervoer wordt hierbij gezien als aanvulling op het openbaar vervoer: een ‘first & last mile’-oplossing. Op deze manier kun je – theoretisch gezien – ruimte voor parkeerplaatsen besparen.” Volgens Van Boxtel wordt nog tien procent van de schaarse ruimte “verspild” aan wegen en parkeerplaatsen: “Terwijl het openbaar vervoer-netwerk uitstekend is.”
Per dag reizen twee miljoen passagiers met de metro en de komende jaren blijft Singapore het metronetwerk uitbreiden met meer treinen, extra stations op bestaande lijnen en additionele lijnen. Daarnaast wordt fietsen steeds populairder in de stadstaat en is het streven om 700 kilometer fietsinfrastructuur aan te leggen voor 2030 en om het aantal stallingsplaatsen drastisch uit te breiden. “Maar – naast dat het tropische klimaat niet per se gunstig is voor fietsers en voetgangers – zijn de infrastructuur en het beleid ook nog niet op deze doelgroep gericht. Op internet en in de kranten is een levendige discussie gaande over de wet- en regelgeving voor fietsers, bijvoorbeeld over de plek van fietsers: horen zij op de stoep of op de weg?”
Verder lezen?
Wilt u verder lezen, onder meer over wat Nederland van Singapore kan leren op dit gebied en vice versa? Het volledige interview met Susan van Boxtel is te lezen in Verkeer in Beeld editie 3, die 28 juni op de deurmat valt en dan ook in te zien is in de online bibliotheek. Wilt u Verkeer in Beeld lezen maar bent u nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden!
Verkeer in Beeld 3 - thema (C-)ITS
De juni-editie van Verkeer in Beeld heeft als thema (C-)ITS. In deze editie artikelen over onder andere de volgende projecten: de Landelijke Ronde Tafels voor Smart Mobility (aan de hand van Spookfiles A58 en de C-ITS Corridor), 076-mijdt in Breda, de Blauwe Golf in Noord-Holland en het 5Groningen-programma. Verder geeft psycholoog en jurist Herbert Korbee zijn visie op dit thema en neemt Lindy Molenkamp, hoofd eenheid Wegen en Kanalen bij de provincie Overijssel, een stelling in over de positie van wegbeheerders omtrent C-ITS.