Autonoom vervoer is nog ver weg

woensdag 11 september 2019
timer 3 min
Gijs Kantelberg, directeur van de Verkeersacademie, was op werkbezoek naar het symposium in Orlando van de Association for Unmanned Vehicle Systems Internatinal (AUVSI) en de Transportation Research Board (TRB), een afdeling van de Amerikaanse National Acadamy of Sciences. Hij ging hierheen met de vraag 'waar staan we nu eigenlijk'.
Overheids en bedrijfsleven benadrukten allemaal het belang van veiligheid. Chris Urmnson van autonoom-vervoer-pionier Aurora: “De industrie moet zich concentreren op de veiligheid en op wat dat betekent. Honderd procent veilig zal autonoom rijden niet worden. We moeten redelijke risico’s willen accepteren.”
 
Uber maakte op het symposum zijn ‘safety-case’ openbaar, zodat andere bedrijven op de data die Uber verzamelt heeft kunnen voortborduren. Volgens Uber is de vraag nu niet of de systemen veilig zijn, maar of de ontwikkling betrouwbaar verloopt en of er goed en betrouwbaar toezicht is.
 
Kantelberg sprak bewust niet met de gevestigde partijen, met Tesla en Mercedes, maar met toeleveranciers en technische partijen. “Ik stond snel weer met beide benen op de grond”, de toekomst van autonoom vervoer is nog ver weg. Voorlopig zijn we er nog niet.” “We gebruiken de term ‘autonoom rijden’ veel te breed. Op een rustige weg kan een auto al best veel en vrijwel zelfstandig rijden, in een drukke binnenstad is dat wel anders, dat is voor de techniek nog complex. De partijen die doen overkomen alsof autonoom rijden binnen handbereik is, zoals Tesla, doen dat ook uit marketingoogpunt.”

“De partijen die op het symposium waren, zowel hard- als softwaremakers, verwachtten niet eerder dan 2060, 2070 volledige autonomie. Maar tot die tijd kunnen we de techniek wél gebruiken om ‘de menselijke fout eruit te halen’", vertelt Kantelberg. “Partijen noemen veiligheid als uitgangspunt om de investeringen in autonoom vervoer te verantwoorden. Maar de mens kan nog heel veel wat de techniek niet kan, zoals zelf initiatief nemen, regels negeren als dat nodig is en oogcontact maken met medeweggebruikers.”

Kantelberg ziet wel snel kansen voor goederendistributie. Op vaste routes, voorzien van bijvoorbeeld lidar-techniek, kunnen trucks al ‘platoonen’, autonoom in een soort treintje rijden.  Kantelberg: “Vooralsnog liggen de kansen in het oplossen van menselijke fouten, in rijtaakondersteuning. Educatie is hierin heel belangrijk, in de rijopleiding en bij de dealer. Mensen moeten niet bang zijn voor de techniek, het is niet eng.”