Brug Potmarge: met oog voor natuur ontworpen

maandag 9 oktober 2017
timer 2 min
Uitnodigend, markant en natuurinclusief. Die woorden kenmerken het ontwerp van de nieuwe voetgangersbrug voor de Watercampus in Leeuwarden. Bijzonder is verder dat de brug een composieten dek heeft.

Om de Watercampus compleet te maken vroeg de gemeente Leeuwarden ipv Delft een brug voor langzaam verkeer te ontwerpen over de Potmarge, parallel aan de bestaande verkeersbrug in de Oostergoweg. Deze nieuwe brug ontsluit het Wetsusgebouw richting het station en de Schrans. Het markante, nabijgelegen gebouw van Wetsus vormde direct de inspiratie voor het brugontwerp. Zo keren de (bamboe)houten lamellen uit de gevel, inclusief golvende beweging, terug in het hekwerk van de brug.

Natuurinclusief

Naast de verticale lamellen valt met name het grote betonnen landhoofd met zwaluwgaten op. Met de keuze voor een betonnen wand als landhoofd aan de noordzijde sloegen de ontwerpers twee vliegen in één klap: een kortere hoofdoverspanning en ruimte voor de natuur in de vorm van nestmogelijkheden voor zwaluwen. Zo werden kosten bespaard en ontstond een natuurinclusief ontwerp.

Composiet

Vanwege de ligging van de brug boven het doorgaande fietspad langs de Potmarge, is de onderzijde van de brug ook een zichtzijde. Om onderhoud te minimaliseren ging de voorkeur uit naar een dichte onderzijde. In combinatie met de lichte toog en schuine randen bleek het brugdek in beton erg kostbaar te worden. Verrassend genoeg was een composieten dek hier de economisch meest voordelige optie. Dit paste bovendien goed bij het streven naar een onderhoudsarme brug.

Dynamisch 

Ook het bamboe hekwerk heeft een lange levensduur en behoeft vrijwel geen onderhoud. De wisselende hoekverdraaiing van de lamellen zorgt voor een dynamisch beeld waarbij het hekwerk telkens een andere mate van transparantie heeft. Doordat het hekwerk volledig doorloopt op de landhoofden, oogt de brug langer dan hij in werkelijkheid is: de hoofdoverspanning bedraagt slechts 14 meter. Het hekwerk heeft een totale lengte van 28 meter


Het ontwerp kwam tot stand in samenwerking met de stedenbouwkundige van de gemeente en de projectleider van de Watercampus, en is uitgevoerd door de firma Knol uit Akkrum.

Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 04/2017.