Campagne 'My car, my data' over zeggenschap voertuigdata automobilist

woensdag 25 november 2015
timer 2 min
Steeds meer personenauto's versturen data naar de autofabrikant zonder dat de autobezitter daar weet van heeft. Ruim 76 procent van de Nederlandse automobilisten weet niets van 'connected' diensten in auto's, zo blijkt uit onderzoek van de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile). Met voertuigdata kan veel goeds worden bereikt, zoals veiligheid en comfort, maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. De ANWB wil autobezitters hiervan bewust maken. In Europa is daarom op initiatief van de FIA de campagne 'My car, my data' gestart.

De ANWB heeft samen met haar Europese zusterclubs in FIA-verband onderzocht welke data door voertuigen wordt verzameld en verzonden, zo meldt de ANWB. Dit onderzoek laat zien dat de betrokken autofabrikanten veel meer data verzamelen dan werd gedacht. Privacygevoelige gegevens, zoals informatie over de laatste 100 parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en snelheid, remgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel - het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto.

 

Connected car

En dat is dus een keerzijde van de  connected car-ontwikkeling. Door auto’s ‘connected’ te maken via een dataverbinding, ontstaan er volgens de ANWB enerzijds allerlei mogelijkheden om de voertuigen nog veiliger te maken en meer service te laten bieden, maar anderzijds kan het zorgen voor schendingen van de privacy en afhankelijkheid van de autofabrikant en zijn dealernetwerk bij reparaties aan het voertuig. Ook vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal en verstoring van veiligheidsfuncties in de hand werkt. Verkoop of doorgifte van de autodata aan derden, zoals verzekeraars, kan leiden tot onverwachte en ongewenste situaties. Dit terwijl het FIA-onderzoek laat zien dat 76 procent van de Nederlanders niet bereid is zomaar data af te staan.


Van de Nederlandse automobilisten vindt 94 procent het belangrijk dat er specifieke regelgeving komt die de automobilist en zijn privacy beschermt. Om ervoor te zorgen dat deze regelgeving er komt, ook in Europees verband, willen de gezamenlijke clubs deze problematiek onder de aandacht brengen van de consument, politiek en fabrikanten, zowel in eigen land als in Europa. De ANWB pakt dit op in Nederland.


Bron: ANWB

De campagne 'My car, my data' is gestart.