Compacte auto niet veilig genoeg

woensdag 15 augustus 2018
timer 2 min
Kleinere auto's bieden onvoldoende bescherming bij verkeersongevallen. Vooral het gordelsysteem en de werking van de airbag laat te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van het Duitse onderzoeksbureau ADAC.

Auto’s botsen bijna nooit met het hele front bij een ongeval. Dit was voor de ADAC aanleiding om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van een crash bij een kleine overlap van de voertuigen, zo schrijft de Stentor.

Het onderzoek

Voor de crashes werden twee voertuigen gebruikt. De voertuigen, die weinig overlap hebben aan de voorzijde, botsten in het onderzoek met een snelheid van ongeveer 40 kilometer per uur op elkaar. Voor het onderzoek zijn de volgende modellen gebruikt: Skoda Citigo, Renault Twingo en Toyota Aygo. 


Dit type testscenario komt niet voor in gestandaardiseerde laboratoriumtests, maar wordt door de Duitse tegenhanger van de ANWB wel als zeer zinvol ervaren. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat auto’s in 18 procent van de ongevallen botsen met een kleine overlap. Het risico om bij dit soort ongelukken ernstige verwondingen op te lopen ligt ongeveer tien procent hoger dan bij ander soort frontale botsingen.

Skoda komt goed weg

De Skoda Citigo kwam als winnaar uit de test: het passagierscompartiment gaf de doorslag. Het bleek bijzonder stabiel te zijn in vergelijking met dat van andere typen kleine auto’s. Zo vertoonden de Renault Twingo en Toyota Aygo verschillende vervormingen van de eerste raamstijl en dorpel, ondanks dat het ongeval een relatief lage impact had. Overigens bleken de gordel en airbags onvoldoende te functioneren bij deze modellen. Waar de Skoda Citigo met een ‘goed’ werd beoordeeld, kregen de Renault Twingo en Toyota Aygo niet meer dan een ‘voldoende’. 

Verbetering noodzakelijk

Hoewel de modellen een voldoende of hoger scoren, pleit de ADAC voor verbetering. Vooral bij de Toyota Aygo is levensgevaar zeer waarschijnlijk gezien de vervormingen die de auto laat zien bij relatief kleine botsingen. De borststreek van de inzittende is bij geen van de drie modellen voldoende beschermd. Volgens de ADAC zouden de airbag-systemen moeten worden aangepast en de veiligheidsgordelsystemen verbeterd. 


Lees hier de verdere details over het onderzoek.