Coöperatief weven, invoegen en uitwijken tijdens GCDC Helmond

dinsdag 31 mei 2016
timer 3 min
Tien teams uit zes Europese landen streden met acht (connected) personenauto's en twee trucks op zondag 29 mei op een afgesloten rijbaangedeelte van de A270 tussen Helmond en Eindhoven om de meeste punten voor de beste prestatie van coöperatief en autonoom rijden. Drie uitdagingen stonden op het wedstrijdprogramma: invoegen op een kruising (foto), ritsen van 2 naar 1 rijstrook (ruimte vragen, ruimte geven) en uitwijken voor hulpdiensten. Het Zweedse team van Halmstad (foto) won de challenge, gevolg door het Duitse team KIT AnnieWay en het Zweedse truckteam KTH.

‘Uniek in Europa’ en ‘een stap voorwaarts naar geharmoniseerde afspraken’, waren veelgehoorde reacties op de expertdag van de GCDC, de Grand Cooperative Driving Challenge. Een project dat drie jaar geleden met steun van de Europese commissie van start ging en na deze challenge wordt geëvalueerd.


Ondenkbaar

Drie jaar na de start van de challenge is een prestatie geleverd, die drie jaar eerder voor velen nog ondenkbaar leek: zelfrijdende voertuigen hebben nu aangetoond in staat te zijn coöperatief en automatisch in te voegen op een kruispunt (foto). Dat wil zeggen: twee voertuigen vanuit twee rijrichtingen houden in en laten het derde voertuig vanaf de zijweg veilig invoegen. Ook lukte het negen voertuigen (een viel uit bij het begin van de challenge) om vanuit twee ‘treintjes’ op twee rijstroken ruimte aan elkaar te vragen om zodoende veilig te kunnen ritsen bij een rijstrookversmalling. En ten slotte bleken twee ‘treintjes’ op twee rijstroken in het midden van de rijstroken in staat plaats te maken voor een achteropkomend brandweervoertuig. Hierdoor kon de brandweer de wijkende voertuigen binnendoor op volle snelheid passeren.


Minimaal vier personen

Jeroen Ploeg, docent/onderzoeker bij de TU/Eindhoven en TNO Automotive en jurylid, grapte bij de prijsuitreiking overigens nog wel dat voor deze prestaties van zelfrijdende voertuigen er kennelijk nog steeds minimaal vier personen per zelfrijdend voertuig nodig zijn, evenals een enorme hoeveelheid laptops en andere elektronica in en op de voertuigen.

 

Desalniettemin hebben de teams laten zien dat hun zelfrijdende voertuig in staat is geweest om samen met andere voertuigen op de openbare weg via ‘eenzelfde taal’ drie ingewikkelde verkeersmanoeuvres te maken. Ploeg benadrukte dan ook dat de resultaten ‘de verwachtingen overtrof‘ en ‘de perfectie naderden’. En bovenal dat de techniek, de hardware en de software en de protocolafspraken hun robuustheid hebben bewezen.

 

Internationale pers

De challenge trok op zaterdag 28 mei - met medewerking van de ANWB - zo’n 2000 geïnteresseerde bezoekers en op zondag 29 mei een groot aantal nationale en internationale experts (130). Liam Breslin, hoofd van de EU-Commissie DG RTD, gaf aan dat er tot een met volgend jaar nog vele proeven volgen in Europa en voorziet dat de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen daarna snel zal gaan. Wel benadrukt hij dat alles valt of staat bij het samenwerken en samenvoegen van de Europese testresultaten. In dat verband prees Breslin ook de aanwezigheid van de experts uit de Verenigde Staten, Canada, Japan en Australië.

 

De GCDC werd georganiseerd door de consortiumpartijen: TNO, TU Eindhoven, het Spaanse IDIADA en het Zweedse Viktoria ICT. Kijk hier voor meer informatie over de organiserende partners>>

Foto door: Hessel Bes