De druk op openbare ruimte vraagt om structurele oplossingen
“In onze projecten worden we steeds meer geconfronteerd met de druk op de openbare ruimte”, vertelt Henk den Breejen, senior business developer bij Technolution Move, een breed georiënteerd technologiebedrijf dat vanuit Gouda vestigingen in Nederland, Groot-Brittannië, Denemarken, Zweden en Noord-Amerika aanstuurt. “Hoe kunnen we deze druk verlichten? Samen met gemeenten, provincies en Rijkswaterstaat sturen we naar structurele oplossingen.”
De verdichtingsopgave in een stad als Amsterdam is een ware uitdaging te noemen, stelt Henk den Breejen, die zich voor Technolution voornamelijk bezighoudt met mobiliteitsvraagstukken voor overheden. “De druk op de openbare ruimte wordt in onze hoofdstad alleen maar groter. In het Amsterdamse centrum zijn woningen onbetaalbaar geworden voor een groot deel van de bevolking. Ze moeten noodgedwongen aan de rand van de stad of verder, in omliggende dorpen of steden, op zoek naar woonruimte. Tegelijkertijd moeten ze wel voor hun werk naar de binnenstad reizen.”
Hoe houd je het centrum bereikbaar, terwijl we dat zo autoluw mogelijk willen? Het openbaar vervoer wordt alleen maar duurder en deelmobiliteit is voor mensen met een kleine beurs niet op te brengen. Zo kan deze groep hun baan verliezen of ze kiezen zelf voor ander werk dat wel goed bereikbaar. “De uitdaging is de openbare ruimte voor iedereen toegankelijk te houden”, aldus Den Breejen. “Winkelen in het centrum, een terrasje pakken, uiteten, elkaar ontmoeten; dat moet voor iedereen mogelijk blijven, voor zover men het kan betalen. Het vergt ook een gedragsverandering van de moderne mens. Waarom zou je met je auto het centrum in willen en een parkeergarage op zoeken, terwijl je ook kunt kiezen voor de bus, tram of trein?”
De elektrificatie
Henk den Breejen ziet in de maatschappij langzaamaan de bewustwording groeien over de opwarming van de aarde. Schone mobiliteit voor een leefbare en gezonde stad door het stimuleren van wandelen en fietsen, met minder auto’s in de stad meer ruimte voor anderen. “Over de elektrische fiets kun je discussiëren hoe schoon deze is”, benadrukt Den Breejen. “Een schone beweging ter vervanging van de brommer of auto is het zeker, maar de productie van accu’s is nog niet bepaald milieuvriendelijk te noemen.”
Iedereen aan de elektrische auto? “We zijn gewoontedieren en willen graag hetzelfde kunnen blijven doen als met de benzineauto. Met de caravan naar Zuid-Frankrijk is met een elektrische auto nog een hele uitdaging. We hebben veel meer laadpunten nodig, maar gaat het elektriciteitsnet dit aan kunnen? De opkomst van de mobiliteitshubs is een welkome ontwikkeling, maar ook daar zijn laadpunten nodig. Het parkeer- en laadnet dient gesynchroniseerd te worden.”
En de trein dan? “De NS zit momenteel in een lastige positie. De coronapandemie ijlt nog na met minder treinreizigers. Met daarbij het personeelstekort heeft de NS vervolgens het treinaanbod moeten reduceren. Met als gevolg overvolle treinen. Daar lok je geen nieuwe reizigers mee. Daartegenover staat de berichtgeving van de situatie op de snelwegen. De records van de langste ochtend- en avondspits duikelen over elkaar heen. Ook een gevolg van de coronaperiode vrees ik. Veel treinreizigers kochten een tweedehands auto en leveren deze nu niet zomaar weer in, ondanks de hoge brandstofprijzen. NS blijft daardoor minder reizigers vervoeren.”
Meerjarig innovatieproject
De komende jaren zal de verstedelijking volgens Den Breejen verder toenemen. “Voor de bezorgdiensten kunnen drones bijvoorbeeld een verlichtende rol spelen, zodat koeriers op snelle e-scooters of e-bikes minder nodig zijn.” Vanuit de markt krijgt Technolution steeds vaker de vraag om mee te denken met oplossingen voor het verminderen van de druk op de openbare ruimte. Hoe kunnen we deze druk verlichten?
“Wij brengen allereerst in kaart waar men tegenaan loopt. Daarna is het sturen naar een oplossing in samenwerking met de opdrachtgever.” Zo houden we ons momenteel samen met een aantal partners bezig met een pre-project voor de gemeenten Amsterdam, Almere en Groningen om een vijfjarig innovatieproject aan kunnen te gaan, onder de naam de Digitale Regie Openbare Ruimte (DRO). Deze drie gemeenten zijn zeer divers, qua omvang en problematiek, met allen hun eigen inbreng. Wat in de ene gemeente aanslaat, wil niet zeggen dat het in de andere gemeente even goed een succes wordt. De uitkomsten van een dergelijk project zijn hierdoor bruikbaar voor alle grote en middelgrote gemeenten.”
Dit artikel verscheen in Trends 2023, meegezonden met de printeditie van MobiliteitsPlatform nr. 4. Meer lezen van Trends 2023? Ga naar onze digitale bibliotheek.