De meest verstokte automobilist zal openstaan voor delen zelfrijdende auto
Ruben Loendersloot, namens de verkeerskundigen van de Loendersloot Groep
“Een deeleconomie op lokaal niveau, bijvoorbeeld om de heggenschaar van de buurman te lenen, is nu al zichtbaar binnen BuurtApps. Wij verwachten dat dit proces ook een weg gaat vinden naar de mobiliteit, waarbij zowel bedrijven als particulieren tijdelijke aanbieders zijn van vervoermiddelen, ritjes of stallingsmogelijkheden.”
Krachtige app
“Gebruik je je e-bike alleen op dinsdag, woensdag en donderdag? Dan stel je je stalen ros de rest van de week beschikbaar voor de buurt. De ‘Uberende’ taxichauffeur biedt dan geen ritjes meer aan, maar zitplaatsen, waarbij een krachtige app vraag en aanbod afstemt bij de locatie van de taxi op dat moment. Woon je zelf in een gebied met betaald parkeren, maar heb je een eigen oprit die gedurende de dag leeg staat? Dan verhuur je die ruimte online tijdens kantooruren aan een aantal vaste afnemers. Zo zorg je ook nog eens voor een stukje sociale controle bij je woonhuis.”
Economisch voordeel is alternatief rekeningrijden
“Als dit alles gemeengoed is geworden zal zelfs de meest verstokte automobilist open gaan staan voor het delen van de zelfrijdende auto, welke op afroep klaar staat in de buurt en geruisloos invoegt op een letterlijke ‘digitale snelweg’. Sommigen zullen hierbij de voorkeur blijven geven aan de eigen mobiele privéruimte. De economische impuls van ‘voordeel’ wordt dan een positief alternatief voor het negatieve begrip ‘rekeningrijden’.”
Faciliteerders
“Binnen deze gedeelde wereld zullen we ook steeds meer stilstaan bij de rol van de voetganger, onder meer omdat alle gedeelde diensten zich meer en meer binnen loopafstand aanbieden. Wij zien onze rol hierbij vooral als ‘faciliteerders: erop toezien dat binnen de infrastructuur de deelmobiliteit ten volste ondersteund wordt.”
Platform deelmobiliteit
“Een ander belangrijk aandachtsgebied is het online platform waarop de deelmobiliteit aangeboden gaat worden. Naar verwachting zal de overheid hier een sturende rol opeisen, maar delen van het netwerk zullen ongetwijfeld onafhankelijk te exploiteren zijn, met openbare aanbestedingen voor de minder rendabele onderdelen van het deelsysteem.”
Verkeerskundigen
“Binnen dit hele proces is er voor verkeerskundigen werk genoeg, want de ‘wie-wat-waar-wanneer-waarom-vraag' zal veelvuldig aan bod komen, met gedegen verkeersonderzoek naar het op de juiste manier aanbieden van mobiliteit op maat.”
Dit artikel is verschenen in het Trendboek Mobiliteit. Lees ook:
- 'Niet meer praten over trends, maar ze waarmaken'
- Communicatie en verkeer onlosmakelijk verbonden
- Ontzorgen wordt een steeds belangrijker thema
- 'We moeten de discussie voeren, maar wel op basis van de feiten'
- 'Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?'
- 'We moeten de discussie voeren, maar wel op basis van de feiten'
- Duurzaamheid van mobiliteit: Deelsystemen dienen het collectief
- Meer asfalt is de grootste voorspeller van meer files
- Onstuimige nieuwe markt genaamd Mobility as a Service
- De potentie van deelauto's
- Meer multifunctionele daken in de toekomst
- Smart mobility in landelijk gebied kent andere probleemdefinitie
- 'Mobiliteitstrends voor 2019: digitaliseringsslag en verdere verduurzaming'
- 'Vormgeven aan Smart Mobility met innovatieve parkeerdetectie'
- 'Er moet doorgepakt worden, want trends kunnen grote gevolgen hebben'
- 'Mobiliteit als vanzelfsprekend onderdeel van ons leven'
- Van gemeentelijk parkeersysteem naar gebruikersproduct