De Nederlandse automobilist is zeker bereid elektrisch te rijden
Dat blijkt uit onderzoek van MoveMove, de full-service mobiliteitspas van MultiTankcard (MTc). Het onderzoek werd gehouden onder duizend Nederlanders tussen de 18 en 66 jaar. Van de ondervraagden geeft 79 procent aan bereid te zijn om duurzamer te reizen. Onder deze mensen is de elektrische auto het populairst.
Mag niet te veel kosten
De overstap op milieuvriendelijk vervoer mag tegelijkertijd niet te veel kosten zo blijkt uit het onderzoek. Ongeveer de helft van de ‘niet-duurzame’ reizigers geeft aan geen extra geld over te hebben om volledig duurzaam te rijden. Eén op de vijf automobilisten meldt in het onderzoek al in het bezit te zijn van een hybride of elektrische wagen. Die groep bestaat in verhouding vaker uit stedelingen en zakelijke rijders.
Nederlanders die niet duurzaam willen rijden, zijn met name afkomstig uit Limburg, wonen minder vaak in de vier grote steden en zijn gemiddeld genomen lager opgeleid. “Hier zien we precies de uitdaging van de politiek en de auto-industrie”, zegt Patrick Roozeman, directeur van MTc. “De bereidheid om over te stappen is zeker aanwezig, maar de bereidheid om meer te betalen niet. De schone rijders van nu zijn vooral leaserijders en ondernemers. De vraag blijft hoe je de massa meekrijgt in de verduurzaming van het Nederlandse vervoer.”
Goedkoper openbaar vervoer
Duurzaam reizen kan ook zonder auto. De meerderheid van de Nederlandse werknemers geeft aan dat de werkgever het vaker laten staan van de auto stimuleert, bijvoorbeeld door middel van een fietsplan, de mogelijkheid om thuis te werken of een (betere) vergoeding voor het reizen met het openbaar vervoer. Nederlanders die voor woon-werkverkeer alleen het ov gebruiken, zijn bovengemiddeld vaak hoogopgeleid, woonachtig in steden, autoloos en single.
Het goedkoper maken van het openbaar vervoer staat met stip op één als de Nederlanders naar hun ideeën over duurzaam reizen wordt gevraagd. Zestig procent vindt dat het ov goedkoper moet worden. Ook beter openbaar vervoer, thuiswerken en flexibel werken worden als oplossingen aangedragen.