De toekomst van mobiliteit besproken
Astronaut Andre Kuipers trapte af en liet de aarde, steden, wegpatronen en mobiliteit zien vanuit de ruimte. Wereldwijd komen er per dag 200.000 mensen bij, waarschuwde Kuipers, wat logischerwijs gevolgen heeft voor onze mobiliteit. In volgorde van belangrijkheid kwamen onder de aanwezigen de volgende ontwikkelingen naar voren: zelfrijdende auto’s, minder fysieke mobiliteit door nieuwe media en technieken, vergrijzing, meer fysieke mobiliteit door nieuwe technieken (anders), en internationalisering. Klik hier voor de presentatie.
Uitdagingen voor de organisatie
Als belangrijkste uitdagingen voor de eigen organisatie werden genoemd: nieuwe samenwerkingsvormen, beheer en onderhoud, transitie van oude naar nieuwe technieken, aanleg nieuwe infra, internationalisering, financiering van projecten en een kleine minderheid noemde het selecteren en opleiden van personeel.
Mobiliteit in de toekomst
In zeven workshops en workshopvormen werd de toekomst van mobiliteit verkend en bediscussieerd. Zo werd verkeersveiligheid nu en in de toekomst besproken, gevolgd door een Lagerhuisdiscussie verzorgd door Pon en Natuur en Milieu. Twee organisaties die het met elkaar eens zijn dat er een andere aanpak nodig is voor het mobiliteitsbeleid in Nederland. Het Havenbedrijf Rotterdam legt uit dat ze met drie modellen in staat zijn om verkeer te meten, te voorspellen en te sturen, ook in combinatie met maatschappelijke en economische veranderingen. Verder werd ingegaan op een leefbare en bereikbare stad en regio. Pauline van Voorst tot Voorst van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek vertelde over het vervoer van 2040. En Adriaan Heino van Achmea legde uit waarom slimme mensen soms domme dingen doen. Het laatste thema werd dichtbij huis gezocht en betrof de zoektocht naar een bereikbaar Amersfoort in 2065.
Bron: Verkeerskunde