De wereld van mobiliteit staat op het punt grondig te veranderen
De digitalisering van een veelheid aan facetten van mobiliteit gaat door, vervolgt Duwel. “En dingen grijpen ook steeds meer in elkaar.” Die ontwikkeling past goed bij Keypoint. “De combinatie van ITS, verkeer en gedrag, is ons profiel, waarbij het ons met name gaat om de interactie tussen die disciplines. Onze vestigingen (in Utrecht en in Enschede) zijn ook bewust niet groter dan 20 à 25 mensen. Dat is een schaal waarop mensen nog van elkaar weten waarmee ze bezig zijn.”
MaaS krijgt vorm
Vooruitblikkend naar volgend jaar, voorziet Duwel dat de eerste pilots rond MaaS vorm krijgen. “Het is bij MaaS nog zoeken naar de rol van de overheid: waar wel en waar niet in sturen? Ik denk niet dat die rol is om een dataplatform op te zetten. Tegelijkertijd zou de overheid wél de regisseur moeten zijn die data-uitwisseling tussen de verschillende partijen mogelijk maakt. Wat die rol wordt, is dus nog een zoektocht. Je ziet het dilemma in het ‘deelfietsdebacle’. Als overheid wil je voorkomen dat er bedrijven fietsen op straat ‘neerkwakken’, maar tegelijkertijd zijn deelfietsen een meerwaarde voor de gehele ketenverplaatsing.”
Patrick Duwel
Meer aandacht voor fiets
De aandacht voor de fiets ziet Duwel nog verder groeien in 2019. Met de FietsTelweek, waar Keypoint een van de initiatiefnemers van was, is veel waardevolle data verzameld die nog steeds te gebruiken is, benadrukt Duwel. “Die waarde zit met name in beleidstoepassingen. Zo kun je door data-analyse zien dat een olifantenpaadje een veel gebruikte fietsverbinding is. Recent hebben we in Utrecht de aanrijroutes naar verschillende fietsenstallingen onderzocht en combineren die data nu met andere data. Zo kunnen we onder meer voor MaaS kijken waar het fiets- en ov-netwerk op elkaar aansluit en geoptimaliseerd kan worden.”
Talking Traffic
Ook de uitrol van Talking Traffic in 2019 bevestigt de trend die Duwel benoemt: “We zien steeds meer intelligente VRI’s waar naast lusdata, ook floating car-data worden gebruikt. Gegevens over groene golven of de wachttijd bij VRI’s gaan ook terug naar de auto, onder meer via apps van Talking Traffic. Hét voorbeeld van integratie van verkeer, ITS en gedrag.”
Dit artikel is verschenen in het Trendboek Mobiliteit. Lees ook:
- 'Niet meer praten over trends, maar ze waarmaken'
- 'We gaan steeds meer modaliteiten met elkaar combineren'
- Communicatie en verkeer onlosmakelijk verbonden
- Ontzorgen wordt een steeds belangrijker thema
- 'We moeten de discussie voeren, maar wel op basis van de feiten'
- 'Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?'
- 'We moeten de discussie voeren, maar wel op basis van de feiten'
- Duurzaamheid van mobiliteit: Deelsystemen dienen het collectief
- Meer asfalt is de grootste voorspeller van meer files
- Onstuimige nieuwe markt genaamd Mobility as a Service
- De potentie van deelauto's
- Meer multifunctionele daken in de toekomst
- Smart mobility in landelijk gebied kent andere probleemdefinitie
- 'Mobiliteitstrends voor 2019: digitaliseringsslag en verdere verduurzaming'
- 'Vormgeven aan Smart Mobility met innovatieve parkeerdetectie'
- 'Er moet doorgepakt worden, want trends kunnen grote gevolgen hebben'
- 'Mobiliteit als vanzelfsprekend onderdeel van ons leven'
- Van gemeentelijk parkeersysteem naar gebruikersproduct
- De meest verstokte automobilist zal openstaan voor delen zelfrijdende auto
- 'Wij maken oplossingen van de Bouwsteentjes van de Google Maps APIs'