Energieneutraal fietsviaduct laatste schakel in Haags trekfietstracé
Het fietsviaduct wordt energieneutraal door het gebruik van een ‘zonneboom’ waar meerdere zonnepanelen op zitten. De energie die de zonnepanelen opwekken wordt gebruikt voor de verlichting van het viaduct. In het viaduct wordt ook zuinige ledverlichting verwerkt. Daarmee past het viaduct ook in het streven van Den Haag om in 2040 een klimaatneutrale stad te zijn.
Ultieme verbinding
Dura Vermeer gaat het viaduct bouwen. Quist Wintermans Architecten is verantwoordelijk voor het ontwerp. Het fietsviaduct komt te liggen tussen de opening in de geluidswal langs de A4 aan de zijde van Ypenburg in de wijk Bosweide en golfterrein Leeuwenbergh aan de andere zijde. Het fietsviaduct sluit aan de Ypenburgse zijde aan op de Ringelwikke en de Postenkade. Hier kunnen fietsers richting Ypenburg of richting Nootdorp fietsen.
Aan de andere zijde van de A4 sluit het fietsviaduct aan op een nieuw fietspad, dat langs de golfbaan en de toekomstige Rotterdamsebaan loopt en aansluit op de Westvlietweg. Vanaf de Westvlietweg kunnen fietsers richting Voorburg, Rijswijk en Den Haag Centrum.
Iconisch en duurzaam ontwerp
Het viaduct heeft een elegante uitstraling en een asymmetrische vorm. Aan de zijkanten van het viaduct worden windschermen aangebracht met een hoogte van twee meter, zodat fietsers beschut en afgeschermd zijn van het verkeer op de A4. In de windschermen zijn afbeeldingen van fietsers verwerkt. Hierdoor is voor het verkeer dat onder het viaduct doorrijdt in één oogopslag duidelijk dat hier een snelle fietsverbinding ligt.
Het Trekfietstracé is een van de sterfietsroutes in Den Haag en vormt een ‘comfortabele’ fietsroute tussen Ypenburg en Den Haag’. De gemeente wil met deze route mensen stimuleren om meer te gaan fietsen.