Experiment met AutoFocus app in volle gang
Frédérique is zangeres en pianiste en is vaak op pad met de auto. “Door het experiment is het me opgevallen dat ik onderweg regelmatig op mijn telefoon keek. Zo was ik soms nog bezig met de navigatie op mijn mobiele telefoon. En ook al is dat handsfree, toch ben je dan niet met de weg bezig. Of ik keek even op de Flitsmeister-app, of beantwoordde een whatsappje. Terwijl niemand het eigenlijk erg vindt als ik een half uur later reageer.”
Punten sparen
Voor Frédérique was dat reden om mee te doen aan het experiment. Gedurende het experiment worden verschillende methoden onderzocht. “Sommige deelnemers kunnen punten verdienen door van hun smartphone af te blijven tijdens het rijden en vervolgens sparen voor leuke gadgets”, vertelt René Voets, senior manager marketing particulieren bij Interpolis. “Andere deelnemers krijgen geen fysieke beloningen, maar complimenten. Uiteindelijk kijken we welke methode het beste werkt.”
Frédérique zit in de categorie deelnemers die punten sparen. Tot vorige week ging dat goed: “Ik had een heel belangrijke afspraak en had iemand daarvoor gebeld voordat ik de auto instapte. Deze persoon nam niet op en belde terug toen ik aan het rijden was. Voordat ik het wist, had ik opgenomen. En daarmee verloor ik meteen 21 punten, ik baalde ontzettend.” Frédérique is daarna nog twee keer gebeld terwijl ze onderweg was. “Toen heb ik de telefoon laten liggen, daar heb ik wel van geleerd.”
De deelneemster merkt op dat het ergens ‘krom’ is dat ze beloond moet worden voor goed gedrag. “Maar ik merk wel dat het werkt, want zelfs als ik vergeten ben de AutoFocus app aan te zetten, blijf ik tijdens de rit van mijn telefoon af.”
Complimenten krijgen
Binnen Interpolis doen ook zo’n 60 werknemers mee aan het experiment, onder wie Nicolle. “Ik zit bij het online team en wilde graag meedoen. Ik dacht namelijk dat ik mijn telefoon onderweg bijna niet gebruikte, maar dat viel toch tegen. Al is het een whatsappje naar mijn vriend, dat hij niet moet vergeten om het oud papier buiten te zetten. Of als ik in de file sta, een berichtje naar mijn collega’s dat ik later ben.”
Nicolle spaart niet voor beloningen, maar krijgt complimenten. “Ik merk dat ik er heel strijdlustig van word. Ook valt het me op dat ik voordat ik ga rijden, al goed nadenk over bijvoorbeeld de muziek die ik wil horen en de route die ik ga rijden.”
Moeite met navigatie
Beide deelneemsters vinden het omgaan met de navigatie wel lastiger. Zo moeten ze het tijdens het rijden doen met het stemgeluid van de navigatie, omdat beelden ook afleidend werken. “Voor korte afstanden is dat prima, maar soms is het moeilijk als je een situatie niet kent en je moet afgaan op de stem van de navigatie”, vertelt Fréderique. Volgens René Voets van Interpolis zou de stem wel duidelijk genoeg moeten zijn. “3D-beelden bekijken en tegelijkertijd de focus op de weg houden, is ook lastig, ik denk zelfs lastiger.”
SlimOpWeg
Het experiment maakt onderdeel uit van het tweejarige autoprogramma 'SlimOpWeg' van Interpolis. Met het programma wil de verzekeraar de verkeersveiligheid in Nederland vergroten en de schadelast met 25 procent verminderen, waardoor de verzekeringspremie van doelgroepen verlaagd kan worden.
Een van die doelgroepen wordt gevormd door jongeren. Jongeren veroorzaken 5 tot 7 keer meer verkeersongevallen dan ervaren weggebruikers. Afleiding in het verkeer, door het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur, speelt daarbij een grote rol, zo blijkt uit onderzoek van SWOV. Eerder dit jaar werd al een experiment uitgevoerd uit onder 480 jongeren om te toetsen welke vormen van training het best bijdragen aan de rijvaardigheid.
Bekijk hier ook video's van enkele deelnemers aan het experiment, zoals de video met Frédérique (zie ook hieronder):