Gehandicaptenauto Canta krijgt meerdere opvolgers
De nieuwe Canta van Waaijenberg Mobiliteit is beschikbaar als basis of luxe benzinemodel, maar is ook als elektrisch model leverbaar. “De klant kan de auto kiezen die past bij zijn bereik. Sommige gebruiken de auto alleen voor woon-werkverkeer, andere leggen ook grotere afstanden af", legt woordvoerder Peter Pors uit.
Het elektrische model beschikt over een motor die ook Tesla gebruikt en is daarmee een duurzaam alternatief. Aan de andere kant, legt Pors uit, is deze auto ook zo'n 6000 euro duurder. Dus dat model is niet voor iedereen weggelegd. Daarom is ervoor gekozen om ook de benzine-edities te behouden.
Alternatief
Daarnaast is sinds 1 oktober de MAX Mobiel van Mango Mobility beschikbaar voor de particuliere markt. Deze tweepersoonsauto is volledig elektrisch en wordt sinds 2016 al gebruikt in zorginstellingen, gemeenten en wijkverenigingen in Nederland.
“Toen wij in augustus vernamen dat de Canta uit productie werd genomen, besloten we een alternatief te ontwikkelen voor de particuliere markt”, aldus Jan-Willem Wiersma, directeur van Mango Mobility. Deze mindervalidenauto is niet concurrerend met de Canta van Waaijenberg Mobiliteit, benadrukt hij, maar moet als ‘aanvulling’ worden gezien.
Oude Canta
Producent Waaijenberg Mobiliteit nam in augustus de Canta uit productie, omdat het 22 jaar oude model verouderd was en de automotive-industrie zich intussen heeft ontwikkeld, gaf woordvoerder Pors toen aan. Zo beschikte de oude Canta nog niet over zaken als centrale deurvergrendeling, een modern audiosysteem en elektrische raambediening, extraatjes die de nieuwe versie wel heeft.