Gemeenten bezorgd over verkeersveiligheid
Vrees voor minder mogelijkheden
Gemeenten vrezen dat zij door het voorstel minder mogelijkheden hebben om het aantal verkeersslachtoffer in dorpen en steden terug te dringen. In 2013 kregen gemeenten nog €300 miljoen voor bijvoorbeeld de aanleg van 30-km-wegen, rotondes en vrijliggende fietspaden. Dit zijn allemaal maatregelen die bijdragen aan een veiliger verkeer. Daar blijft voor de meeste gemeenten niets van over als het voorstel van het kabinet doorgaat.
Minder dodelijke verkeersslachtoffers?
“Dankzij verkeersveiligheidsmaatregelen van gemeenten is het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de afgelopen jaren afgenomen”, vertelt VNG-directeur Kees Jan de Vet. “Maar het aantal moet verder naar beneden en ook het aantal zwaargewonden moet omlaag.” Gemeenten hebben nog een hoop te doen om het verkeer in steden en dorpen veiliger te maken. Vooral fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer en verdienen extra aandacht. De Vet: “De VNG heeft daar ook afspraken over gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Maar zonder geld kunnen gemeenten die afspraken moeilijk uitvoeren.”
BDU-regeling?
Het gaat om geld uit de zogenaamde BDU-regeling, een speciale uitkering voor lokale en regionale verkeer- en vervoerstaken. Zowel gemeenten, provincies als regionale samenwerkingsverbanden maken nu gebruik van deze regeling. Het kabinet wil de regeling afschaffen en het geld alleen nog uitkeren aan twee regio’s in de Randstad en aan de provincies. Dat betekent dat de meeste gemeenten geen beroep meer kunnen doen op geld om de lokale verkeersveiligheid te verbeteren, het openbaar vervoer beter toegankelijk te maken of de leefbaarheid te verhogen met bijvoorbeeld stil asfalt en geluidsschermen. De Tweede Kamer vergadert donderdag 6 februari over verkeersveiligheid en volgende week over de plannen van het kabinet met de BDU.