Gemeenten blijven zich inspannen voor minder verkeersslachtoffers
Aanvullende maatregelen
Gemeenten nemen al jaren diverse maatregelen om de verkeersveiligheid op lokale wegen te verbeteren, maar er is meer nodig. Zo pleit de VNG voor het scheiden van snelle en langzame tweewielers op fietspaden binnen de bebouwde kom.
Handhaving door boa's
In het rapport ‘Opschakelen van verkeersveiligheid’ van de SWOV staan diverse maatregelen die gericht zijn op betere handhaving van bestaande regels. Gemeentelijke boa’s zouden deze handhaving op zich moeten nemen. De VNG wil onderzoeken welke verkeersveiligheidsregels boa’s kunnen handhaven of dat wellicht een andere partij daarvoor het meest geschikt is. Als boa’s meer moeten handhaven, moet daar wel een realistische vergoeding tegenover staan.
Ambities en financiering in lijn
De VNG wil graag met minister Schultz van IenM in gesprek over hoe gemeenten kostbare aanpassingen in de infrastructuur kunnen financieren. Dat kan bijvoorbeeld:
- via een subsidieregeling;
- door het gedeelte van het BDU-budget dat bestemd is voor de uitvoering van lokale verkeer- en vervoertaken naar het gemeentefonds over te hevelen.
Een politieke discussie is daarom nodig over de uitvoerbaarheid en financiering van de voorgestelde maatregelen. De VNG vindt het belangrijk dat ambities en middelen voor verkeersveiligheid met elkaar in lijn zijn.
Meer informatie
Rapport ‘Opschakelen van verkeersveiligheid’(website SWOV)
Bron: VNG