Hoe gaan we fietspaden markeren?

vrijdag 13 oktober 2017
timer 4 min
Zo rijkelijk bedeeld als onze auto(snel)wegen zijn met kenmerken als markeringen, bewegwijzering, en bebording en zo weloverwogen ze worden bedacht, bestudeerd, beschreven en uitgevoerd, zo blanco of vrijblijvend is de lay-out van onze fietspaden. Een publieke zoektocht naar nut en noodzaak van essentiële herkenbaarheidskenmerken van onze fietspaden. In deze aflevering Robert Galjaard, initiatiefnemer en Eric van Dijk, provincie Utrecht.

Robert Galjaard: "Samenwerking om fietsongevallen aan te pakken"

"Eind vorig jaar op de vakbeurs Verkeer, Mobiliteit& Parkeren, viel bij ons het kwartje: We zien zelden markeringsstrepen en -vlakken op fietspaden en dat is niet omdat fietspaden zo veilig zijn. Integendeel, een gesprek bij SWOV leert dat het merendeel van de zwaargewonden in het verkeer fietser is en dat dit aantal jaarlijks toeneemt. In meer dan de helft van de fietsongevallen betreft het eenzijdige ongevallen (in de berm, uit de bocht, tegen paaltje). In 2015 alleen al zijn er 11.000 zwaargewonden te betreuren door eenzijdige fietsongevallen. 

 

Onze conclusie: fietsmarkering is een kosteneffectieve en snel inzetbare maatregel om de fietsverkeersveiligheid te verbeteren. Toch blijkt het in de praktijk simpelweg de gewoonte om fietspaden niet te voorzien van markering en de overige wegen wel. Inmiddels werken wij (Van Rens mobiliteit -red) samen met een aantal wegbeheerders en kennisinstellingen aan de ontwikkeling van nieuwe typen kant- en middenmarkeringen die fietsers in goede banen moeten leiden op de fietspaden.

 

Zo bereiden de gemeente Amsterdam en de provincie Utrecht diverse proeftrajecten voor op fietspaden binnen en buiten de bebouwde kom en op snelfietsroutes. De SWOV, TU Eindhoven en de Universiteit Utrecht onderzoeken vervolgens of de aangebrachte belijning het gewenste effect heeft en welke verbeteringen mogelijk zijn. Dit samenwerkingsverband hoopt snel meer wegbeheerders te vinden die bereid zijn om proeftrajecten te testen in de praktijk. Je kunt immers van alles bedenken achter de tekentafel, maar het zijn uiteindelijk de fietsers zelf die in de praktijk aantonen welk type belijning het beste scoort. 

 

Als er jaarlijks zo veel fietsers verongelukken is het hoog tijd om daar iets aan te doen. Een eerste verkenning leert dat zoiets niet vanzelf gebeurt. De een wacht op de ander, dan wel vindt dat de ander hiervoor aan zet is. Daarom niet langer getreuzeld en bottom up van start om te komen tot weloverwogen essentiële herkenbaarheidskenmerken voor fietsinfrastructuur. De eerste samenwerkingscontacten zijn gelegd.” "


Eric van Dijk: "Nieuwe typen markering passen binnen Realisatieplan Fiets"

 
“Ik denk graag mee over belijning op fietspaden. Het Realisatieplan Fiets 2016-2020 van de provincie Utrecht kent bijvoorbeeld, naast de traditionele pijlers op het gebied van netwerken en knooppunten, ook de pijlers ‘Kennisontwikkeling’ en 'Veilig en gezond gedrag'.

Een zoektocht naar fietspadbelijning valt binnen deze twee pijlers. Mijn doel is om veilig gedrag op een veilig fietsnetwerk mogelijk te maken en te bevorderen. Het ligt voor de hand dat fietsers met markering, bebording en bewegwijzering adequaat te informeren zijn over het fietspad waarop zij rijden of gaan rijden.

In een ideale situatie voelt de fietser intuïtief hoe het fietspad verloopt, wat de gewenste snelheid is en wat de inhaalmogelijkheden op zijn route zijn. Daarnaast helpt een goede lay-out van het fietspad ook in situaties met minder overzicht, bijvoorbeeld bij een scherpe bocht.

We kunnen dit bewerkstelligen door kennis op te doen over onderscheidende soorten 'essentiële herkenbaarheidskenmerken’, EHK, voor verschillende typen fietspaden, zoals voor het 'gewone' fietspad, de snelfietsroutes en het bredere fietspad, waar de snelheden al hoger liggen.

Het ligt voor mij voor de hand om het bewezen principe van het categoriseren van onze wegenstructuur naar erftoegangs-, ontsluitings- en stroomwegen als uitgangspunt te nemen, maar nu voor de fietser. Dit biedt waarschijnlijk ook kansen voor 'nieuwe' vervoerstypen, zoals de speed pedelec.’


Door: Nettie Bakker. Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 04/2017.