Hoe te hard rijden in woonwijken kan worden beïnvloed
De deelnemende gemeenten zijn Nijkerk, Houten, Rotterdam, Leeuwarden en Groningen. Centraal in de aanpak staat dat bewoners zelf zoveel mogelijk maatregelen verzinnen en uitvoeren, indien nodig met ondersteuning van Veilig Verkeer Nederland en de gemeente, om ervoor te zorgen dat er rustiger gereden wordt in de wijk. Juist omdat bewoners graag willen dat er rustiger wordt gereden, zou de motivatie daarvoor ook bij die bewoners zelf vandaan kunnen komen. Het streven is dat zij intrinsiek gemotiveerd zijn of raken om rustig te rijden.
Doelstellingen
De doelen zijn:
- aantonen welke effecten met de participatie-aanpak kunnen worden bereikt, zowel in objectief gemeten snelheden als in beleving en waardering van de woonomgeving;
- vergaren van zo veel mogelijk gegevens om te exploreren in welke situaties de sociale aanpak beter of slechter werkt. Denk hierbij aan factoren als de fysieke inrichting, de sociale cohesie in een buurt en de (stedelijke of landelijke) omgeving;
- in beeld krijgen of de intrinsieke motivatie daadwerkelijk toeneemt, hoe lang deze beklijft en hoe deze samenhangt met het werkelijke gedrag.
Planning
Vóór de zomer van 2017 vinden de voormetingen plaats en worden de betrokken buurten geïnformeerd. Nametingen worden gehouden na de acties en rond april 2018. Dit laatste om na te gaan of de acties ook effect hebben op langere termijn. Op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres van 26 april 2018 worden de resultaten bekend gemaakt, die antwoorden geven op bovenstaande vragen.
