Honderd Rotterdammers maken gebruik van MaaS-experiment
Etniciteit, leeftijd en inkomen lijken vooralsnog weinig tot geen invloed te hebben op het reisgedrag van Rotterdammers. Autobezit en woonadres hebben daarentegen een grote invloed op hoe mensen reizen. Het experiment is een initiatief van De Verkeersonderneming in samenwerking met gemeente Rotterdam, Sezer, de Mobiliteitsfabriek en de RET.
Behoefte van de reiziger
Bij MaaS staat niet het vervoermiddel, maar de behoefte van de reiziger van-deur-tot-deur centraal. In de toekomst moet hiervoor een platform komen waarmee reizigers alle vervoermiddelen kunnen kiezen, boeken en betalen. Hierbij wordt een reisadvies opgenomen op basis van persoonlijke voorkeuren, zoals kosten, comfort en reisduur.
Bereikbare stad
De ervaringen bij het gebruiken van de verschillende diensten worden gemonitord. Met deze kennis en inzichten kan het aanbod van producten en diensten beter op elkaar worden afgestemd, zodat een bijdrage kan worden geleverd aan de mobiliteitstransitie (minder auto’s, meer duurzame vervoermiddelen) voor een gezondere en bereikbare stad.
In dit project bundelen Sezer, de Mobiliteitsfabriek, gemeente Rotterdam, RET en De Verkeersonderneming hun krachten met de Rotterdammers om Mobility as a Service in Rotterdam een stap verder te brengen.