Hopper-kaart voor flexibel reizen
Wie op de website www.ikbenhopper.nl zijn locatie invult krijgt direct een overzicht met alle Hopper-opties in zijn omgeving: alle deelauto’s, flexwerkplekken, (OV-)fietsverhuur en –stallingen, P+R-locaties en oplaadpunten. Alleen de ov-haltes ontbreken nog. Jaco Lammers, eigenaar van Go About: “De haltes komen er binnenkort ook in, daar zijn we hard mee aan het werk. Wij hebben de site niet gebouwd, maar leveren wel alle data."
Hoppende groep groeit
Lammers won dinsdag nog de Slim OV-idee vakjuryprijs. Go About is partner in de campagne van Natuur & Milieu. Lammers: “De Hopper is onze doelgroep. 70 Procent van de mensen hopt, maar de meesten doen dat maar een paar keer per jaar. De groep die regelmatig van modaliteit verandert is klein maar groeiende. Go About is de planner voor hen. Het contact met Natuur & Milieu verliep soepel. Door onze eigen planner waren we al een eind op weg met wat zij nodig hadden.”
OV geen prettig alternatief voor auto
Uit onderzoek in opdracht van de Stichting Natuur & Milieu blijkt dat 51 procent van de Nederlanders open staat voor flexibeler reizen. Een kwart van alle Nederlanders zou de auto wel vaker willen laten staan. Tegelijkertijd reist 64 procent het liefst met de auto en is eigen autobezit voor 70 procent van de Nederlanders vanzelfsprekend. Nederlanders zien het ov echter niet als een prettig alternatief voor de auto. Bijna de helft van de respondenten zegt dat zij vaker het ov zouden gebruiken als de opstappunten en tijden beter zouden aansluiten. Driekwart vindt het openbaar vervoer in Nederland niet goedkoop. Opvallend is dat jongeren het ov in Nederland vaker goedkoop vinden. 50-plussers zeggen vaker dat zij vaak vertraging hebben met het openbaar vervoer.
Slimme reiziger
Met de Hopper-campagne wil Natuur & Milieu Nederlanders helpen om slimmer te reizen. De campagne is een initiatief van Natuur & Milieu, in samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Gazelle, KPN, XXImo en Go About. De Hopper is een slimme reiziger die verder denkt dan de auto of de trein, die net zo makkelijk een deelauto of elektrische fiets pakt, of thuiswerkt. Volgens het onderzoek staat de helft van de respondenten positief tegenover het Hopper-concept; 11 procent voelt zich al (helemaal of deels) hopper, 31 procent vindt het concept aansprekend. Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu: “Met deze campagne voorzien we in een behoefte, blijkt uit het onderzoek. Veel mensen staan positief tegenover flexibel reizen en willen best minder auto rijden. Maar veel mensen vinden het lastig om alternatieve reisvormen te bedenken. Wij helpen hen daarmee.”
Elektrische fiets
Voor wie de auto vaker wil laten staan, blijkt de elektrische fiets een prima alternatief. 79 procent van de elektrische fietsenbezitters wil nooit meer anders. 60 procent pakt de auto minder vaak. “De elektrische fiets is uitermate geschikt voor Nederlandse afstanden. De gemiddelde autorit in Nederland is 16 kilometer. Goed te doen op de elektrische fiets”, aldus Van der Gaag.
HNW trend zet door
30 procent van de Nederlanders verwacht over vijf jaar vaker thuis of op andere plekken buiten kantoor te werken. Een kwart van de reizigers verwacht dan vaker buiten de spits te reizen. Dit laat zien dat Het Nieuwe Werken doorzet. Natuur & Milieu voerde een aantal jaren campagne voor Het Nieuwe Werken, samen met overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
Bron: OV Magazine