Hyundai presenteert details over waterstoftruck
De H2 Xcient, zoals de waterstoftruck heet, beschikt over waterstoftanks van 34,5 kilogram, wat moet resulteren in een actieradius van 400 kilometer. De truck zal de eerste kilometers gaan afleggen op de Zwitserse wegen, waar Hyundai begin 2020 met 50 exemplaren van de H2 Xcient van start wil gaan. In 2025 moet dat aantal gegroeid zijn tot 1600 trucks, die onder andere door supermarktketens COOP en Migro ingezet gaan worden.
Pay-per-use
Tot op heden is rijden op waterstof nog ongebruikelijk en is de drempel om op de schone brandstof over te stappen hoog. Om dit probleem op te lossen kiest Hyundai voor een 'pay-per-use'-model. Klanten betalen een prijs per kilometer. In deze prijs zitten alle kosten van gebruik, in dit geval óók brandstof. “De truck is niet te koop, je kunt hem rijden voor een prijs per kilometer”, zegt Mark Freymüller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility, tegen TTM Magazine. “In die prijs zitten alle services besloten: gebruik van de truck, maar ook onderhoud, verzekering en zelfs brandstof. Met dit model willen we de belemmeringen voor transportbedrijven om op waterstof te gaan rijden zoveel mogelijk wegnemen en bij deze brandstof eindelijk eens van het kip-ei verhaal af te zijn. We verwachten dat de TCO van de vervoerders met dit model op ongeveer hetzelfde niveau als dat van een dieseltruck zal liggen.”
Schone brandstof
De truck maakt gebruik van een brandstofcel die een elektromotor aandrijft. De truck is tijdens het rijden dan ook emissievrij. Als de waterstof ook op 'groene' wijze gemaakt wordt, is waterstof een milievriendelijke brandstof.