"Intentie tot verkeersveilig gedrag verbetert door debat"

maandag 16 juni 2014
timer 3 min
Jongeren over verkeersveiligheid laten debatteren heeft een positief effect op het voorgenomen gedrag van die groep in het verkeer. Het project Streetbeat, waarbij middelbare scholieren tussen de 12 en 17 jaar in klassikaal verband stellingen over verkeersveiligheid bediscussiëren, maakt dat 67 procent van de deelnemers gaat nadenken over zijn eigen rol in het verkeer. Dat stelt Stichting TeamAlert op basis van effectonderzoek.

Onderzoek

Gedragswetenschapper Willemijn Noordman van TeamAlert deed onderzoek naar de effectiviteit van het debatproject om het project wetenschappelijk te kunnen onderbouwen, aan te passen en te versterken. Er werd een kwaliteitscontrole uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het effect op de voornemens van de verkeersdeelnemers is volgens de partijen aangetoond. Op basis van de verkregen gegevens kan echter niet worden gesteld dat het gedrag van die leerlingen daadwerkelijk veranderd is, zo wordt in het onderzoeksrapport aangegeven.


Project Streetbeat

Binnen het project Streetbeat gaan middelbare scholieren aan de hand van stellingen met elkaar in discussie over verkeersveiligheid. Thema’s die aan de orde komen zijn het gebruik van mp3-spelers en mobiele telefoons op de fiets, met zijn driee?n naast elkaar fietsen, door rood licht fietsen, gebruik van fietsverlichting, helm dragen op de scooter en met alcohol op deelnemen aan het verkeer. Stellingen als ‘Whatsappen en bellen op de fiets zou verboden moeten worden’ en ‘Als er niemand op de weg te zien is, rij ik door rood’ komen aan de orde.

De stellingen worden ingeleid met een filmpje en tussen de debatrondes door zijn verschillende interactieve onderdelen toegevoegd, zoals een korte kennisquiz. “Binnen het project zijn verschillende wetenschappelijk onderbouwde methoden voor gedragsverandering opgenomen”, zo stelt de jongerenstichting.


Positief effect

“De onderzoeksresultaten laten zien dat het project een positief effect heeft op het kennisniveau van scholieren over verkeersveiligheid”, zo laat de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren weten. “De resultaten bevestigen de aanname dat jongeren effectief leren door te discussiëren aan de hand van feitjes en door interactief aan de slag te gaan met kennis.” 


Nadenken over rol in verkeer

Het effectonderzoek werd gehouden onder 418 middelbare scholieren van vijf scholen die aan het verkeersveiligheidsdebat deelnamen. De onderzoeksgroep vulde op twee verschillende momenten vragenlijsten over verkeersveiligheid in. Van de scholieren die deelnamen aan het project, stelt 67 procent dat het debatteren over verkeersveiligheid aanleiding was om na te denken over de eigen rol in het verkeer. De leerlingen bleken achteraf dan ook minder vaak muziek te luisteren op de fiets met een koptelefoon op of met oortjes in.

De resultaten van het onderzoek worden ingezet om de kwaliteit van het project waar nodig aan te scherpen en nog beter af te stemmen op de behoeften van de scholieren. “Op dit moment is ons projectteam bezig om op nog enkele verbeteringen door te voeren in het project”, aldus Noordman.


Stichting TeamAlert

Stichting TeamAlert is een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren. De stichting zet zich sinds 2000 in om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Zo organiseert ze diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Op die manier moet bewustwording gecreëerd worden rondom de eigen verantwoordelijkheid van jongeren in het verkeer.

 

Bron: Verkeerspro

Debatteren heeft een positief effect op het voorgenomen verkeersgedrag