Met Utrecht groeit ook de mobiliteit onstuimig
“Als enige van de grote stedelijke regio’s heeft Utrecht dan geen eigen OV-autoriteit meer”, zegt de Utrechtse wethouder van verkeer en milieu Lot van Hooijdonk. “Ik ga een nieuwe samenwerking aan met de provincie en zie dit als een ware uitdaging. De provincie heeft zich vooral beziggehouden met vervoer in landelijke gebieden, met het probleem van dunne buslijnen. In de stad Utrecht spelen heel andere zaken, zoals de stedelijke leefomgeving. Ik hoop dat de provincie voldoende besef heeft van wat een urbane regio nodig heeft.”
Spectaculair succes van reizen per trein
Lot van Hooijdonk (GroenLinks) is sinds april verkeerswethouder in Utrecht en tevens portefeuillehouder netwerkontwikkeling bij BRU. “Ik zie me geconfronteerd met het spectaculaire succes van het reizen per trein. Nu al weten we dat zelfs na voltooiing van het nieuwe Utrecht Centraal de capaciteit te klein zal zijn. Het enorme aantal fietsers op weg naar en van het station is voor mij een heuglijk probleem, zeker omdat de fiets een schone manier van verplaatsen is. Er komen 33.000 stallingsplaatsen, maar dat is waarschijnlijk niet genoeg. Door de aanzuigende werking nemen steeds meer mensen de fiets.”
Vaartsche Rijn biedt perspectief
Het nieuwe station Vaartsche Rijn kan bijdragen aan een oplossing, meent Van Hooijdonk. “Vaartsche Rijn wordt volgens de prognoses een zeer druk station, en krijgt de status van tweede station van Utrecht. Ook bij dit station, met halte voor de Uithoftram, komt een grote fietsenstalling. Reizigers naar en van De Uithof hoeven dus niet door te reizen naar Utrecht Centraal, maar kunnen hier overstappen. Als Utrecht Centraal het aantal reizigers niet meer kan verwerken, heeft NS een prikkel om de Intercity’s op station Vaartsche Rijn te laten stoppen.”
Fietsers en voetgangers belangrijk
“Fietsers en voetgangers zijn de belangrijkste vormen van mobiliteit in de stad. Het openbaar vervoer heeft een ondersteunende rol. De kwaliteit van openbare ruimte en gezondheid zijn maatgevend voor het toe te laten verkeer. Ik kies voor een integrale aanpak. In tegenstelling tot het beleid van het Rijk, dat neerkomt op het te allen tijde mogelijk maken van verkeer, stelt Utrecht dat het verkeer zich moet aanpassen binnen nieuwe stedelijke ontwikkelgebieden, waaronder het stationsgebied.”
Lees het complete artikel op de website van OV Magazine.