Ministerie I&M: minder regels, meer gemak

maandag 27 januari 2014
timer 2 min
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu schrapt per 1 januari 2014 een aantal overbodige en onnodig complexe regels en vereenvoudigt procedures. Daardoor besparen mensen in het nieuwe jaar tijd, gedoe en kosten.

Ministerie I&M: minder regels, meer gemak

Verlate rijbewijskeuring


Oudere automobilisten hoeven zich vanaf 1 januari pas vanaf hun 75e te laten keuren. Nu ligt de keuringsleeftijd van het rijbewijs nog op 70 jaar. Deze verhoging betekent een forse lastenverlichting. Zo kunnen oudere automobilisten besparen op de kosten van de Eigen Verklaring en het huisartsenbezoek.


Maximumtarief rijbewijs


Daarnaast gaat er in heel Nederland hetzelfde maximumtarief voor het rijbewijs gelden: 38,48 euro. In de huidige situatie kunnen gemeenten zelf nog bepalen wat het rijbewijs kost. Dat zorgt voor grote verschillen, terwijl de dienstverlening gelijk is.


Kentekenbewijs op creditcard


Een kentekenbewijs op creditcardformaat vervangt het oude, tweedelige papieren exemplaar. Deze nieuwe vorm is niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook minder fraudegevoelig. Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. En in plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt.


Strafbaarstelling kilometertellerfraude


Vanaf 1 januari 2014 is het strafbaar de kilometertellerstand van personenauto’s en bestelauto’s terug te draaien of daarover te adverteren. Daarnaast is het voor alle door de RDW erkende bedrijven in Nederland vanaf dat moment verplicht tellerstanden te registreren op een aantal wettelijk bepaalde momenten.


Nieuw Hoogwaterbeschermingsprogramma


Om Nederland goed te blijven beschermen tegen het water, gaan Rijkswaterstaat en de waterschappen in het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma aan de slag om dijken en waterkerende kunstwerken (sluizen, stuwen en gemalen) te versterken. Het gaat hierbij vooral om plekken die in de laatste landelijke toetsronde zijn afgekeurd. Het gaat om 180 kilometer dijk, in 32 verschillende projecten, verspreid over het hele land.

Emissiehandel


Het systeem van NOx-emissiehandel (stikstofoxiden) houdt op te bestaan. De handel in deze emissierechten is in Nederland niet van de grond gekomen en een EU-breed handelssysteem is kansloos vanwege de harde voorwaarden die Europa heeft gesteld. De CO2-emissiehandel blijft wel bestaan. Opheffing van de NOx-emissiehandel leidt tot een besparing van 6 miljoen euro aan administratieve lasten. Ook de bestuurlijke lasten verminderen met 1 miljoen euro per jaar.