"Mobiliteitsbeeld 2014" van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
De verwachte lichte toename van de files komt door een aantrekkende economie en de daarmee gepaard gaande toename van het verkeer. De aanzienlijke verbetering in de doorstroming sinds 2010 kwam vooral door de aanleg van spits- en plusstroken en wegverbredingen en door de economische crisis.
Het KiM geeft verder aan dat het aantal kilometers dat bestuurders in Nederland met de auto afleggen de laatste jaren gelijk is gebleven. Mensen zijn minder vaak als passagier mee gaan rijden. Dit hangt samen met de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens en de groei van het aantal tweede en derde auto’s per huishouden.
Steeds meer mensen zijn de afgelopen jaren gaan fietsen en dat doen ze ook nog eens vaker en over langere afstanden. Een groot deel van het toegenomen fietsgebruik komt voor rekening van de e-fiets die vooral senioren steeds vaker gebruiken. Het aandeel van de fiets is in Amsterdam en Utrecht behoorlijk hoger dan in Rotterdam. Den Haag ligt daar tussen in. Het gebruik van het openbaar vervoer is in de vier grote steden in de Randstad aanzienlijk groter dan daarbuiten.
Het ‘Mobiliteitsbeeld 2014’ heeft een geheel vernieuwde vorm en is nu volledig digitaal. Dat betekent dat alle informatie voor de gebruiker op een gemakkelijker manier is ontsloten via de internetsite.