Mobiliteitsfonds Roermond eerste PPS-initiatief voor mobiliteitsmaatregelen

woensdag 25 juni 2014
timer 7 min
Dit voorjaar is Mobiliteitsfonds Roermond officieel opgericht. Dit fonds organiseert als eerste in Nederland de samenwerking tussen de gemeente en circa 1600 ondernemers. Het publiek-private Mobiliteitsfonds richt zich op duurzame mobiliteitsmaatregelen die op structurele en gemeenschappelijke basis bekostigd worden.

Vestigingsstad Roermond

Roermond is een vestigingsstad voor vele industriële en dienstverlenende bedrijven. Daarnaast trekt de stad steeds meer toeristen (binnen- en buitenland). Afgelopen jaar bezochten ruim 8 miljoen bezoekers de stad, waarbij men inschat dat dit de komende jaren kan oplopen tot ruim 9 miljoen bezoekers. Begin 2015 worden er ingrijpende werkzaamheden uitgevoerd op de N280. Deze weg is een belangrijke verkeersader voor Roermond voor zowel de (Duitse) toerist als werknemers. De bereikbaarheid staat door zowel de werknemers als de toename van het aantal bezoekers onder druk. De verwachting is dat het de komende jaren alleen maar meer gaat toenemen. Innovatieve oplossingen zijn noodzakelijk om hierop in te spelen.

 

Experimentenwet Bedrijven Investeringszones

In de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland zijn de ‘Business Improvement Districts’ (BID) al jaren gemeengoed. Een BID is een effectief instrument gebleken voor zowel park-, binnenstad- als winkelmanagement. Met name het financieel bijdragen van alle ondernemingen voor een aantal jaar zorgt voor een betere continuïteit aan de projecten en resultaten voor de langere termijn. Bekende voorbeelden van BID’s in het buitenland zijn bijvoorbeeld The Better Bankside (Londen) en Times Square (New York). In navolging van de BID’s in het buitenland is in Nederland in 2009 de experimentenwet Bedrijven Investeringszone (BIZ) van start gegaan. Deze experimentenwet bleek een groot succes: er zijn ruim 113 BIZ’s in Nederland opgericht. Op dit moment ligt een voorstel voor een definitieve wet bij de Tweede Kamer. Naar verwachting is het in januari 2015 weer mogelijk om nieuwe BIZ’s op te starten in Nederland.

 

BIZ in Roermond

Roermond kent een actief en goed georganiseerd bedrijfsleven. De experimentenwet was voor Roermond de kans om zaken zoals schoon, veilig en bereikbaar te verbeteren. In totaal zijn er acht BIZ’s op gericht, waaronder in de binnenstad, op een aantal bedrijventerreinen en het Retailpark langs de A73. Roermond hoort bij de koplopers in Nederland als je kijkt naar de aantallen en betrokken ondernemers die inmiddels zijn verenigd in een BIZ. De kracht van een BIZ is dat er voor een periode van vijf jaar structureel geld beschikbaar is, waarbij de BIZ (de ondernemer!) zelf beslist hoe het geld wordt besteed. Elke BIZ in Roermond heeft bereikbaarheid opgenomen als speerpunt in hun activiteitenplan. Al snel kwamen de BIZ’s tot de conclusie dat het efficiënter en effectiever is om op het gebied van bereikbaarheid samen te werken. Zeker gezien de verwachte ingrijpende werkzaamheden op de N280 en de steeds grotere bezoekersstroom, was er voldoende aanleiding gezamenlijk een Mobiliteitsfonds op te richten, samen met de gemeente Roermond.

 

Mobiliteitsfonds Roermond

Op basis van draagvlak van de BIZ’s (bedrijfsleven) en de overheid is in 2013 een start gemaakt om het Mobiliteitsfonds daadwerkelijk op te richten. Het fonds is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Roermond, Advier en subsidie van AgentschapNL. De structurele financiële bijdrage voor de komende jaren komt uit de parkeerinkomensten van de gemeente en de financiële bijdragen van de private partijen. Een gelijke verdeling van de financiering tussen publieke – en private partijen is een belangrijk onderdeel van het Mobiliteitsfonds.

 

Convenant ondertekend

In februari 2014 hebben publieke en private partijen via een niet vrijblijvend convenant beloofd zich te zullen inzetten om een betere en duurzame mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid binnen (de regio) Roermond te realiseren. Hierbij staat voorop dat er wordt gestreefd naar een robuust economische en duurzame ontwikkeling van de stad Roermond. Het Mobiliteitsfonds Roermond levert een concrete bijdrage aan duurzame bereikbaarheid door uitvoering van ‘zachte’ projecten en niet door asfalt te leggen. Denk hierbij aan het stimuleren van OV voor zowel bezoekers als werknemers, informeren van bezoekers bij zogenaamde ‘topwinkeldagen’ en stimuleren van P+R. Doordat deze projecten mede worden bedacht en gedragen door de betrokken ondernemers en de gemeente, kan er snel en in ieders belang gehandeld worden. Door de BIZ hebben Roermondse ondernemers meer invloed op ontwikkelingen in hun gebied. Voor de basisfinanciering van het fonds zullen de gemeente en private partijen ieder de helft bijdragen. Deze is geraamd op een jaarlijks bedrag van € 100.000,-. Voor elk project wordt aparte financiering binnen overheden en bedrijfsleven gezocht.

 

Projecten Mobiliteitsfonds Roermond

Onder de Roermondse binnenstadondernemers (BIZ Binnenstad) leefde al een aantal jaar het idee om een ‘gastgerichte’ bewegwijzering te realiseren in de binnenstad. Financiële middelen en een kader ontbraken echter. Gemeente Roermond is sinds 2012 partner in een Europees Project INVOLVE. Tijdens een studiereis in 2012 in het kader van Europees project INVOLVE hebben Roermondse ondernemers kennis gemaakt met het project Interconnect in Birmingham. Interconnect is een integrale aanpak van informatievoorziening aan mensen die zich (binnen de stad/regio) verplaatsen. Met name de aanpak op de knooppunten met het OV en de aansluitende looproutes sprak hierin aan, waarbij de gebruiker door het gebruik van heads-up kaarten snel een besluit kan nemen hoe het beste de reis te vervolgen (wayfinding). Eind 2013 is het mobiliteitsfonds gestart met het project Interconnect in Roermond, in eerste instantie alleen voor voetgangers. Financiering van dit project is mede tot stand gekomen door een bijdrage van de BIZ Binnenstad, gemeente, Mobiliteitsfonds en gelden van het Europees project INVOLVE. Naar verwachting staat de bewegwijzering in oktober dit jaar.

 

Een ander project waar het Mobiliteitsfond dit jaar op inzet zijn de zogenaamd ‘spoordeelacties’ via de webshop van de NS. Een spoordeelactie is een actie die bestaat uit een aanbieding voor een bedrag van € 22,-, inclusief een NS dagkaart van en naar Roermond, lunch en VIP-korting bij een designer outlet center. Het Mobiliteitsfonds zet hier op in om bezoekers te bewegen (voordelig) met de trein te komen in plaats van met de auto. Bij onderzoek van DOC is gebleken dat meer dan de helft van de bezoekers die gebruikt heeft gemaakt van de spoordeelacties anders niet naar Roermond zou zijn gekomen. Door het Mobiliteitsfonds is in samenwerking met diverse partijen een spidermap gemaakt van de bereikbaarheid van Roermond. Dit heeft ondertussen navolging gekregen in andere grotere steden in Limburg.

 

Toekomst

De bewegwijzering in Roermond die nu in ontwikkeling is, is alleen gericht op voetgangers in de binnenstad. De komende periode ligt de focus op het verder ontwikkelen van de bewegwijzering Interconnect, waar ook het openbaar vervoer in wordt meegenomen. Roermond wil zich graag door het toepassen van een integrale benadering op alle verplaatsingen als een gastvrije stad profileren en de bereikbaarheid verbeteren. Ook richt het mobiliteitsfonds zich de komende maanden nadrukkelijk op de bereikbaarheid van de verschillende bedrijventerreinen van Roermond. Voor de start van werkzaamheden aan de N280 (begin 2015) gaat het Mobiliteitsfonds inventariseren welke activiteiten gestart kunnen worden om met name om de bedrijven en haar medewerkers te faciliteren in de bereikbaarheid.

 

Cursus tijdens Jaarcongres Movinnio

TIjdens het jaarcongres van Movinnio over Integrale Mobiliteit op 11 september wordt in het middagprogramma de cursus Robuuste samenwerking mobiliteit en bereikbaarheid: Mobiliteitsfonds Roermond gegeven.

 

Meldt u direct aan voor hét mobiliteitscongres van het jaar!

Tilly Broersen - Advier, Jacco Huijsse - gemeente Roermond