MyWheels introduceert 'zonefloating'
In grote lijnen kent autodelen twee varianten: het principe waarbij een auto op een vaste parkeerplaats gestald staat en daar ook weer naar terug moet aan het einde van de huurperiode, zoals bij bijvoorbeeld Greenwheels, en free-floating systemen waarbij de huurauto's door de hele stad te vinden zijn en overal achtergelaten mogen worden, zoals bijvoorbeeld Car2Go. MyWheels introduceert nu in Amsterdam een hybride variant, waarbij de auto's in tien verschillende zones gestald staan bij publieke laadpalen. “We starten met tien buurtzones in Amsterdam,” aldus Karina Tiekstra, algemeen directeur van MyWheels. “De resultaten delen we met de gemeente zodat er meer kennis ontstaat over de impact van autodelen op de stad.”
Free-floating
De auto’s worden gereserveerd en voor aanvang van de rit krijgt de gebruiker de exacte locatie door. De auto kan vervolgens worden geopend met OV-chipkaart of smartphone. Na afloop van de rit wordt de auto teruggeplaatst in de zone aan een openbare laadpaal. De beschikbare laadpalen worden weergegeven in de MyWheels App.
Potentie
Jeroen Schutter, Programmamanager Luchtkwaliteit van de gemeente Amsterdam: "Elektrische deelauto’s zijn van groot belang voor de luchtkwaliteit in de stad. Autodelers worden tegemoet gekomen vanwege de reserveerbaarheid in een buurtzone. De openbare ruimte en laadinfrastructuur kunnen met zonefloating optimaler beter benut worden."