"Nederland heeft onafhankelijk mobiliteitsinstituut nodig"
Verkeerstechnische oplossingen
Nu worden alleen verkeerstechnische korte-termijn-maatregelen genomen, zoals het verbreden van snelwegen. Popkema stelt dat die slechts een paar jaar soelaas bieden, maar uiteindelijk niets oplossen. Als er niet wordt gewerkt vanuit een totaalvisie op het hele vervoerssysteem, zal schoner, sneller en veiliger vervoer niet tot stand komen.
Integrale aanpak en professionalisering
In zijn onderzoek komt naar voren dat verkeersproblemen door overheid en organisaties overwegend technisch worden benaderd. Daardoor heeft het toegepaste beleid doorgaans een beperkte en kortdurende uitwerking en wordt een blijvende oplossing van knelpunten niet bereikt. De eenzijdigheid in de benadering van de verkeersproblemen moet worden bestreden met een integrale aanpak en professionalisering van de Nederlandse verkeerexperts. De oprichting van een mobiliteitsinstituut en van een herkenbare eigen beroepsvereniging voor verkeerskundigen zorgt daarbij voor een wezenlijke impuls.
Nieuwe expertise
“Doorontwikkeling van de Verkeerskunde, ook buiten de al aanwezige beleidsvragen om, is cruciaal om meer aspecten van verkeersvraagstukken aan bod te laten komen en de nieuwe expertise naar de praktijk te vertalen. Een organisatorisch autonoom mobiliteitsinstituut kan zich onafhankelijk toeleggen op creativiteit en inventiviteit bij de ontwikkeling van nieuwe praktijkgerichte kennis”, stelt Popkema.
Toekomstgericht
“Het palet aan theoretische kennis verdient uitbreiding en de wisselwerking tussen theorie en praktijk moet krachtig bevorderd worden. Een beroepsvereniging kan zich inzetten voor de eisen die aan de verkeerskundige worden gesteld. Ze kan tevens een initiërende en activerende rol spelen bij het opstellen van een toekomstgerichte onderzoeksagenda”, aldus Popkema. Nederlandse verkeersdeskundigen concentreren zich vooral op het inrichten van het wegennet met kruispunten, stoplichten en (snel)wegen. Alternatieve vervoersvormen worden ten onrechte buiten beschouwing gelaten. Volgens Popkema is het gevolg hiervan bijvoorbeeld, dat het openbaar vervoer in slechts 10 procent van de gevallen een goed praktijkalternatief voor de auto blijkt.
Download het proefschrift 'Tussen planning en techniek' in de bijgevoegde PDF