Nieuw Belgisch project moet stedelijke mobiliteit verbeteren
Efficient niet evident
Efficiënte verplaatsingen binnen de stad zijn niet altijd evident. Verschillende verkeersstromen van auto’s, motors, fietsers, openbaar vervoer en voetgangers lijken kriskras door elkaar te lopen. Momenteel worden delen van deze stromen in goede banen geleid met verkeerssturende systemen zoals bijvoorbeeld verkeersregelaars, informatieborden en parkeergeleiding. Ook voor deelfietssystemen en het openbaar vervoer kunnen dergelijke technieken ingezet worden.
Integraal meestal niet mogelijk
Echter, meestal staan deze verschillende systemen niet in verbinding met elkaar. Een integraal verkeersmanagement dat inspeelt op alle modi is dus niet mogelijk. Ook zijn er stadsdelen waarover weinig verkeersinformatie voorhanden is. En last but not least: kan er met alle beschikbare informatie wel aan integraal dynamisch verkeersmanagement gedaan worden? Welke informatie ontbreekt nog? En hoe dient integraal stedelijk verkeers- en mobiliteitsmanagement aangepakt te worden?
Proefproject Stad Gent
De stad Gent zal als testzone fungeren binnen het project DYNAcity. Koen Valgaeren, algemeen directeur VIM: “Vanaf 2015 gaat er een testgroep van een 100-tal personen aan de slag om gedurende één jaar verschillende mobiliteitsscenario’s te testen, zoals bijvoorbeeld korte verplaatsingen bij regenweer, enz. We baseren ons hiervoor op informatie uit de verschillende Gentse verkeerssystemen en uit innovatieve verkeersinformatiebronnen. Deze testgroep zal bestaan uit inwoners, werknemers en studenten. Uit een bevraging van deze groep zal blijken welke informatie een dynamisch stadsmobiliteitsmanagementsysteem moet omvatten en welke mobiliteitsscenario’s kunnen werken.”
Naar toekomstig dynamisch stadsmobiliteitsbeheer
Ingrid Lieten, Vlaams minister van Innovatie : “Vandaag bestaan er al tal van innovatieve systemen, zoals bijvoorbeeld intelligente wegverlichting. Door de gegevens uit nieuwe systemen toe te voegen aan een centraal managementsysteem, kunnen we eindgebruikers beter en vollediger informeren, zodat zij meer doordacht kunnen kiezen voor het beste transportmiddel voor hun verplaatsing binnen de stad.” Voor het opmaken van de testscenario’s stelt het onderzoeksteam een Vlaamse versie van de ‘ Gebiedsgericht Benutten ’-aanpak van Rijkswaterstaat (Nederland)* samen, met als extra focus ‘stadsregio en multimodaliteit’. Het resultaat van het project wordt een roadmap naar toekomstig dynamische stadsmobiliteitsbeheer: benodigde basisinfrastructuren en informatiebronnen en aanpak en werkbare scenario’s.