Nieuwe Bob-campagne van start
In deze campagne staat een extra hulpmiddel voor automobilisten centraal, in aanvulling op de traditionele Bob-afspraak: ‘Maak op een zo vroeg mogelijk moment kenbaar dat je Bob bent’. Uit onderzoek blijkt dat als mensen iets hardop uitspreken, ze meer geneigd zijn om zich eraan te houden. En ze doen op die manier ook een beroep op hun 'inner circle' om te helpen bij het nakomen van dat voornemen.
Ongeveer 40 procent van autorijdende horeca- en sportkantinebezoekers rijdt zonder passagiers heen en terug. Daarom is de Bob-rol ook relevant voor alleenrijdende automobilisten.
Achtergrond
Volgens SWOV is 20 procent van het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers het gevolg van rijden met drank op. De Bob-campagne is een preventief instrument in de bestrijding daarvan, in samenhang met handhaving en lokale acties door onder andere VVN en de provincies.
Uit onderzoek blijkt dat het voor zo’n driekwart van de Nederlandse automobilisten inmiddels gewoonte is om een Bob-afspraak te maken als ze samen met anderen naar een locatie gaan waar alcohol wordt geschonken. De daling van het aandeel alcoholovertreders (van 4,1 procent in 2001 naar 1,8 procent in 2013) kan voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de effectiviteit van de Bob-campagne.