Onderzoek naar groene vloot op de Seine
In zijn functie als president van Communauté Portuaire de Paris (CPP) lanceert Olivier Jamey een studie over groene mobiliteit op de Seine. Torqeedo, de wereldleider in maritieme elektrische mobiliteit, is één van de partners in de studie en gaat in de toekomst zorgdragen voor de elektrificatie van de vloot op de Seine. De studie wordt ondersteund door overheidssubsidies van de nationale en regionale overheden.
Ombouw naar elektrisch of waterstof
"De Communaute Portuaire de Paris vertegenwoordigt de bootoperators van Parijs, die de noodzaak om de CO2-impact van onze activiteiten te verminderen volledig begrijpen”, zegt Jamey. “We zijn begonnen met de studie om inzicht te krijgen in de voorschriften, uitrusting, infrastructuur, technologieën en kosten die nodig zijn om de vloot van Parijs om te bouwen naar elektromotoren.”
Ieder praktijkvoorbeeld wordt onderzocht; van boten die worden gebruikt voor sightseeing tot vrachtvervoer. “We gaan stapsgewijs te werk om de resultaten voor de economie, de beschikbare technologie en de snelste winst te inventariseren. Waterstof heeft bijvoorbeeld een groot potentieel, maar heeft tijd nodig om een lokale realiteit te worden”, aldus Jamey.
Aanzienlijke vermindering C02-uitstoot
De Seine vertegenwoordigt 50 procent van het totale binnenlandse rivierverkeer in Frankrijk en 80 procent van de passagiersbotenactiviteit. Door het intensieve gebruik van de rivier kan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van de stad worden bereikt door de vloot om te schakelen naar schone elektriciteit.
"De Seine is het kloppende hart van deze geweldige stad en de lokale boten verwelkomen 8 miljoen passagiers per jaar. Het belang van de rivier voor de geschiedenis, cultuur en stedelijke logistiek van Parijs, en voor de toeristenindustrie, zal alleen maar worden versterkt door te dienen als een lichtend licht van duurzaamheid en groene technologie voor de komende Olympische Spelen," zo besluit Jamey.