Primeur: Eindhoven maakt (bus)baan voor zelfrijdende deelauto
“In eerste instantie ontwikkelen we een mobiliteitsplatform om werknemers van bedrijven te vervoeren”, licht woordvoerder Kate Brunton van Amber toe. “Via een app kunnen deelnemende bedrijven meedoen. Met de beschikbare data bepalen wij de route die de auto rijdt. Dat scheelt tijd én geld.”
Mindset
Dat de zelfrijdende deelauto nog niet meteen de openbare weg op mag, heeft volgens de woordvoerder van Amber Mobility te maken met de mindset van mensen. “Psychologisch gezien is nog niet iedereen klaar voor de zelfrijdende deelauto. We moeten mensen dus eerst overtuigen van het nut, de noodzaak en de veiligheid van deze dienst”.
In een later stadium wil Amber Mobilty naar de rest van Nederland en Europa. Maar volgens Brunton gaat dit in stapjes. Ook de Nederlandse en Europese wetgeving spelen daarin een grote rol.
Lees meer op: EU-akkoord over testen met zelfrijdend vervoer
Samenwerkingsverband
De ontwikkeling van het mobiliteitsplatform is een samenwerkingsverband van gemeenten Eindhoven, Helmond, de technologiebedrijven TomTom, KPN, TNO, NVIDIA en Microsoft. Het initiatief wordt ondersteund door de Brainport Regio, het innovatieve hightech centrum waarvan Eindhoven de hoofdstad is.

Het team van Amber Mobility naast het prototype van hun zelfrijdende deelauto.