Regionale Masterclass Smart Mobility in Metropool regio Amsterdam

maandag 2 januari 2017
timer 5 min
Iedereen is aan het zoeken als het gaat om Smart Mobility: hoe definieer je het, wat wil je ermee, hoe doe je dat, wanneer en waar? Daarom heeft Connected Mobility in samenwerking met Beter Benutten alle regio's aangeboden om samen masterclasses Smart Mobility te organiseren. Dit kwam in de Metropoolregio Amsterdam als geroepen. Een gesprek met Julie van Heteren, hoofd verkeersmanagement gemeente Amsterdam en kwartiermaker Smart Mobility voor de Vervoerregio Amsterdam.

Er zijn nogal wat besturen in de regio Amsterdam: 34 gemeenten, meerdere deelgemeenten en de provincies Noord Holland en Flevoland. Zij treffen elkaar in verschillende bestuursverbanden en zijn zich allemaal bewust van de impact van Smart Mobility en de noodzaak om er aandacht aan te schenken. Maar de een is er verder mee of gaat er anders mee om dan de ander. De metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft bijvoorbeeld in haar actieprogramma opgenomen dat er een Agenda Smart Mobility voor de MRA moet komen.

Van Heteren: ‘Als Regieteam verkeersmanagement staken wij onze vinger op voor het maken van deze agenda. Tegelijkertijd kwam het aanbod van Connecting Mobility, een landelijk samenwerkingsverband van overheid, kennis en marktpartijen, ten behoeve van de ontwikkeling en landelijke uitrol van Smart Mobility, om samen met Beter Benutten masterclasses te gaan geven in de regio’s. Van Heteren: ‘Wij hebben deze kans aangegrepen om via deze masterclass de ambities van de verschillende bestuurders te horen en zo een start te maken met het vullen van een regionale agenda Smart Mobility.

Hoogleraar Hans Jeekel

Op 4 november vond de eerste van drie sessies plaats in de Amsterdamse regio. Deze startsessie werd gehouden voor en met de regionale bestuurders. Zij werden deels geïnformeerd over Smart Mobility, onder meer door een gloedvol betoog van hoogleraar Smart Mobility and Societal Aspects Hans Jeekel. Ook werden zij gevraagd naar de ambities op het gebied van Smart Mobility en de MRA agenda. Dit heeft geleid tot input voor de MRA agenda. In januari 2017 volgt een tweede sessie waarin ambtenaren kennis nemen van de opdracht en samen de uitvoering ervan gaan bespreken. In maart/april worden de deelresultaten gepresenteerd aan de bestuurders en eind juli 2016 moet de Smart-Mobility-agenda voor de regio Amsterdam een feit zijn.

Van Heteren is tevreden over de opzet van de regionale masterclasses. ‘We hebben samen vooraf de doelen besproken. In onze regio hebben bestuurders nu een goed overzicht van wat er al gebeurd op het gebied van Smart Mobility in de regio. Ook bleek steun voor de zoektocht naar wat werkt en welke onderdelen van Smart Mobility interessant zijn voor de MRA regio. Smart Mobility is immers geen doel op zich, maar kan zeker bijdragen aan het oplossen van de bereikbaarheids-, leefbaarheids- en duurzaamheidsopgave van de MRA regio. Of, zoals Hans Jeekel terecht opmerkte: ‘Smart Mobility is een doos vol mogelijkheden’.’

‘Maar ook met een doos vol mogelijkheden blijf je op zoek naar ordening, benadrukt Van Heteren. ‘Niet iedereen pakt dezelfde onderwerpen. Wij richten ons in de regio met name op het steeds meer koppelen van data ten bate van informatie voor reizigers en voor de verkeerscentrales. En op nieuwe mobiliteitsconcepten zoals Mobility as a Service. Wij zien een beweging van een fysieke regio naar een verbonden regio via onder andere IoT, het internet of things. En voor de wat verdere toekomst is het goed om te onderzoeken wat het effect is van zelfrijdende voertuigen.’ 

Bestuurders bijpraten

‘We weten dat deze ontwikkelingen impact hebben’, vervolgt Van Heteren, en we moeten als overheid meekijken met de technologische ontwikkelingen en nieuwe producten van kennisinstituten en marktpartijen; dat staat als een paal boven water. Wetende, overigens, dat ook de rol van de overheid zal veranderen.’

Terugkijkend op de eerste masterclass: ‘Samen met Connecting Mobility wilden we onder meer: bestuurders bijpraten, meenemen in het onderwerp en een inventarisatie maken van hun beelden over Smart Mobility. Die beelden bleken inderdaad zeer divers. Samen met Hans Jeekel hebben we geprobeerd daar ordening in te brengen.

 

De bestuurders hebben aangegeven samen verder te willen gaan met dit onderwerp. Afgesproken is dat er ambtelijk gewerkt gaat worden aan de MRA Agenda Smart Mobility. De bestuurders van de Vervoerregio, gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en Flevoland hebben aangegeven bestuurlijk trekker te willen zijn van dit proces.‘

Van Heteren vindt de masterclass een goed initiatief. ‘Het kan in onze regio zelfs als vliegwiel fungeren omdat we bestuur en ambtenaren op een lijn krijgen met een duidelijk opdracht in een duidelijke tijdlijn. Anderzijds leveren masterclasses in

andere regio’s ook weer nieuwe ervaringen op die we kunnen delen. Er is duidelijk behoefte aan meer coördinatie en regie op dit onderwerp om te voorkomen dat we overal in de regio en het land het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn.’

Smart Mobility betreft 'een doos vol mogelijkheden'