Rotterdamse filedruk bestrijden met spitsmijden
In het project van De Verkeersonderneming sparen deelnemers sinds november punten, wanneer zij de auto inruilen voor een alternatieve vervoerswijze. Het project duurt tot 2019, als de Maastunnel weer volledig open gaat.
Toen de renovatie van de tunnel in juli 2017 begon, benaderde de gemeente Rotterdam De Verkeersonderneming voor het project. De instantie had namelijk veel succes met een ander spitsmijdenproject in Rotterdam: ‘Wild! van de spits’, dat samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu werd georganiseerd. “Daaraan deden in drie jaar tijd ruim 30.000 Rotterdammers mee. Een mooi resultaat", vertelt Monique Monster van De Verkeersonderneming.
Financiële stimulans
In ‘Wild! van de spits’ konden mensen zes maanden geld verdienen als zij de auto lieten staan. Dat mag in ‘Maaster’ niet meer, omdat de Tweede Kamer een motie aannam. “Als iets met belastinggeld wordt gefinancierd, moet je daar kritisch naar kijken”, zegt Monster erover.
Daarom konden deelnemers in ‘Maaster’ drie maanden geld verdienen door de spits te mijden en sparen zij nu punten voor kortingsacties, die De Verkeersonderneming samen met regionale partners aanbiedt. Vanaf 2018 kunnen de punten verzilverd worden in de webshop.
Structureel gedrag aanpassen
“De vraag is natuurlijk hoe lang je mensen moet belonen, voordat ze hun gedrag structureel aanpassen”, vertelt Monster. “Bij ‘Wild! van de Spits’ mochten mensen zes maanden meedoen. We zagen dat na één jaar nog 50 procent actief de spits meed en na twee jaar nog 33 procent.”
Bij dit spitsmijdenproject deed De Verkeersonderneming na drie maanden een nameting, op basis van gegevens van ANPR-camera’s. “Samen met het ministerie doen we na één en twee jaar nog eens metingen en interviews met oud-deelnemers. Niemand heeft het ei van Columbus uitgevonden wat betreft files bestrijden, we zoeken naar optimaal resultaat.”
Hoe nu verder?
De resultaten die daaruit voortkomen, kan De Verkeersonderneming toepassen bij toekomstige, ‘reguliere’ spitsmijdenprojecten. Maar bij ‘Maaster’ werkt dat anders: dat project is gekoppeld aan werkzaamheden aan de Maastunnel en loopt dus sowieso tot de zomer van 2019.
Als ‘Maaster’ ten einde is, is het zaak om mensen actief de spits te laten blijven mijden. “Daarom bespreken we of onze spitsmijders onder andere kunnen overgaan in het loyaliteitsprogramma van RET. Dan vallen ze niet weg”, besluit Monster.